BB824: Indføring i havpattedyrenes biologi
Kommentar
- Studerende der har optjent flest ECTS på bacheloruddannelsen i Biologi
- Øvrige studerende optaget på en naturvidenskabelig uddannelse med flest optjent ECTS.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til zoologi, fysiologi, og evolution
- Kunne anvende Word og Excel
- Have bestået en Bachelorgrad i biologi
Deltagerbegrænsning
Formål
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset BB525, og giver et fagligt grundlag for at lave speciale om havpattedyrenes biologi.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at perspektivere problemstillinger indenfor zoologi og bevarelsesbiologi
- Give færdigheder i gennemførelse af mindre og selvstændige forskningsprojekter, kritisk litteraturgennemgang, samt skriftlig og mundtlig formidling af biologisk viden, både for et videnskabeligt og populærvidenskabeligt publikum.
- Lære at belyse hypoteser indenfor biologisk forskning
- Lære at lave mundtlige og skriftlige fremlæggelser.
Målbeskrivelse
For at opfylde kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forklare på indledende niveau den nuværende forståelse af havpattedyrs biologi
- Arbejde i en mindre gruppe ved udforskning af et relevant emne inden for havpattedyrs biologi.
- Arbejde i en mindre gruppe ved udfærdigelse af en skriftlig rapport over et udforsket emne.
- Bruge moderne forskningsmetoder til at studere havpattedyr.
- Diskutere videnskabelige artikler og moderne forskningsresultater om havpattedyr.
- Mundtlig og skriftlig præsentationsteknik.
Indhold
- Systematik
- Anatomi, inkl. dissektion
- Fysiologi
- Sansefysiologi
- Hørelse og lydproduktion, ekkolokalisering
- Økologi
- Populationsbiologi
- Evolution
- Besøg ved museer
- Ekskursion: målinger af hørelse, dykkerespons, fourageringsadfærd m.v.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Aflevering af opgave samt mundtlig gruppefremlæggelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 10
- Træningsfase: 40 timer, heraf: Eksaminatorie: 10 timer, Laboratorieøvelser: 20 timer og Ekskursion: 10 timer
Undervisningsform: Intro-fasen introducerer havpattedyrene i forskning-faglige sammenhæng (adfærd, anatomi, fysiologi, økologi, genetik, populationsbiologi, m.v.). Laboratorieøvelserne bruges til at lære praktiske teknikker, f.eks. dissektion af en sæl og et marsvin, lydmålinger i luft og i vand, samt adfærds- og psykofysiske teknikker for at studere havpattedyr. Ekskursionerne bruges til anatomiske studier af knogle fra nulevende og uddøde havpattedyr (der findes unikke samlinger ved Naturama og i Gram) samt til at træne mundtlig og skriftlig præsentationsteknik.
Aktiviteter i studiefase: Ekskursion (3 dage) og diskussionsgrupper
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.