BB822: Matematisk Miljømodellering 1

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N110026102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidatkursus forhåndsgodkendt som Ph.d.-kursus

STADS ID (UVA): N110026101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 11-11-2019


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

04007401(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Indgangskrav

Bestået bachelorgrad i Biologi, miljøteknologi eller tilsvarende.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til økologi og miljøproblemstillinger
  • Kunne anvende basal matematik

Formål

Kurset har til formål, at de studerende gennem en tematiseret
undervisning opnår et grundigt kendskab til anvendeligheden af
matematisk modellering som værktøj, og ved hjælp af modelværktøjer
bliver i stand til at bearbejde lokale såvel som globale miljø- og
klima-temaer.
Kurset bygger oven på den viden, der er
erhvervet i kurserne [økologi (BB510), Miljøkvalitet og Miljøbedømmelse i
ferskvand(BB825)], og giver et fagligt grundlag for de studerende at
benytte matematiske modeller i speciale-projektet.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at de studerende kan:
  • Give kompetence til at styre arbejds- og udviklingssituationer og tage ansvar for egen faglig udvikling. 
  • Give
    færdigheder i at planlægge og udføre modelbaserede analyser af simple
    og komplekse miljøproblemstillinger og i at anvende, diskutere og
    perspektivere simple og komplekse modelstimuleringsresultater
  • Give viden om matematiske modellers anvendelse i miljøproblemstillinger

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Strukturere
    et modelleringsforløb, indeholdende en kritisk følsomhedsanalyse,
    parameterisering, kalibrering- og valideringsprocedure.
  • Anvende modellerne til opstilling af og simulering af egnede scenarier.
  • Begrunde det specifikke valg af integrationsrutiner i dynamisk modelleringsforløb. 
  • Diskutere og perspektivere modelresultater på et miljøfagligt grundlag.
  • Analysere og anvende konceptuelle modeller for simple såvel som komplekse miljøproblemstillinger. 

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Introduktion til miljø-modellering 
  • Klassificering af modeller: statiske modeller, dynamiske modeller 
  • Numerik i dynamisk modellering 
  • Terrestriske modeller 
  • Vandkvalitets-modeller 
  • Atmosfære modeller 
  • Øko-toksikologisk modellering 
  • Miljømanagement modeller
  • Klima- og klimatilpasnings-modeller 
  • Case-studier 
  • Kobling af dynamiske modeller og GIS-modeller

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenslement a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Obligatoriske opgaver der bedømmes samlet

    EKA

    N110026102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    50 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 14
    • Træningsfase: Antal timer: 36, heraf 30 timer eksaminatorie og 6 timer laboratorie

    Undervisningsform: De enkelte miljøfaglige temaer og de koblede modeludfordringer præsenteres i forelæsninger. Derefter bearbejder de studerende emnet i grupper hvor de opstiller modeller og simulerer den specifikke miljøproblemstilling. Opgaverne afsluttes med en mindre rapport eller præsentation for holdet.

    Aktiviteter i studiefasen : Fokus er fordybelse i stoffet, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer ved gruppe-opgaver.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Mogens Flindt Mrf@biology.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biologisk Institut

    Team hos Registrering & Legalitet

    NAT

    Anbefalede studieforløb

    Profil Program Semester Periode