BB541: Introduktion til skriftlig vidensformidling
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have basal kendskab til naturvidenskabelige fag (2-3 års studier ved universitetet)
- Kunne anvende Word samt Blackboard
Formål
Lær de vigtigste redskaber til at skrive gode videnskabelige rapporter og afhandlinger. Et af de største problemer indenfor naturvidenskab er at udtrykke sig på en måde, som både er præcis og saglig, men også engagerende og spændende. Her lærer du, hvordan man undgår at bruge for mange ord, hvordan man får en effektiv sætningsopbygning – og ikke mindst en masse kneb til, hvad man kan gøre for at komme i gang med at skrive.
Kurset giver et fagligt grundlag for afrapportering af projektarbejder, samt Bachelor- og speciale- afhandlinger.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at skrive god videnskab på engelsk
- Give færdigheder i at udtrykke sig på skrift
- Give viden om hvordan man kommer i gang med at skrive, og hvordan man får bearbejdet og afsluttet en tekst på bedste måde
Målbeskrivelse
Læringsmålet for kurset er, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Skrive sætninger på en klar og effektiv måde
- Skrive kortere og længere videnskabelige afrapporteringer
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Storytelling
- Basal skriftlig formidlingsteknik
- Ultrakort skriveteknik
- Grammatik
- Retorik
- Strukturering af afhandlinger og tidsskriftsartikler
- Give og modtage kritik
- Skrive og bearbejde egne tekster
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlige afleveringsopgaver og kritik
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Slutopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
I kurset bruges en blanding af forelæsninger, afleveringsopgaver og diskussionsfora.
Aktiviteter i studiefasen:
- Forberedelser af forelæsninger
- Skriftlige afleveringsopgaver