BB509: Mikrobiologi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
- Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger
Målbeskrivelse
- Redegøre for aktuelle teorier om livets oprindelse, mikrobiel evolution og mikroorganismers systematik
- Forklare opbygningen af en prokaryot celle og angive strukturelle og funktionelle forskelle mellem Bacteria og Archaea
- Anvende
og redegøre for gængse metoder til tælling, isolering, identifikation
og dyrkning af mikroorganismer og rapportere resultaterne fagligt
tilfredsstillende - Udføre simple beregninger over mikrobiel vækst i batchkultur og kontinuerlige kultur og beskrive hvorledes væksten kan hæmmes
- Beskrive energistofskiftet hos forskellige typer mikroorganismer
- Redegøre for skadelige og gavnlige samspil mellem mennesket som værtsorganisme og mikroorganismer
- Diskutere mikroorganismers rolle i naturlige økosystemer, med vægt på nedbrydning af organisk stof og biogeokemiske kredsløb
Indhold
- Mikrobiologiens historie
- Mikrobiel diversitet og evolution
- Bakteriers cellestruktur
- Bakteriers metabolisme
- Bakteriers genetik og genomik
- Mikrobiel vækstkinetik i batch og kontinuerlig kultur
- Fysisk og kemiske grænser for mikrobiel vækst
- Interaktioner mellem mikroorganismer og mennesker, herunder infektionssygdomme
- Mikroorganismers rolle i biogeokemiske kredsløb
- Metoder til undersøgelser af mikroorganismer
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Indledende test, laboratorieøvelser og ekskursioner
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100038101, BB509: Mikrobiologi |
Udprøvninger
Godkendelse af laboratorierapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 20
- Træningsfase: Antal timer: 26
Igennem forelæsningerne introducerer til emnet ved at opfordre de studerende til aktiv deltagelse i undervisningen. Intentionen med seminarerne er at forbinde teori og praksis, ved at forberede de studerende til laboratorieøvelserne samt tilhørende resultatanalyser.
Som indledning til laboratorieøvelserne vil der blive en felttur, hvor der indsamles prøver, der vil blive arbejdet videre på til de efterfølgende øvelserne. Dette vil demonstrere hvordan mikrobiologiske processer kan anvendes og hjælpe med at demonstrere relevansen af metoderne og de berørte emner. For at give de studerende et overblik, vil de skrevne rapporter både indeholde teori samt resultater og analyser fra laboratorieøvelserne.
Aktiviteter i studiefasen:
- Repetere emner fra foredrag, seminarer
- Skrive rapport
- afslutte to opgaver i en laboratoriesimuleringsprogram
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.