
AI511: Lineær algebra med anvendelser
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N330081112, N330081102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere, Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N330081101
ECTS-point: 7.5
Godkendelsesdato: 24-01-2024
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Kommentar
Samlæses med MM505 i første del af efterårssemesteret og med DM587 i anden og sidste del af efterårssemesteret.
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået MM505, DM561, DM587 eller første del af MM538.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at kende stoffet fra DM574, Introduktion til programmering.
Formål
Hovedformålet med kurset er at give den studerende en introduktion til de grundlæggende begreber og metoder i lineær algebra, med særligt fokus på matrix manipulationer. De emner der dækkes og teknikker, der undervises i, er vigtige indenfor mange dele af datalogi, og finder anvendelser i mange videnskabelige områder. Et andet mål med kurset er, at lære de studerende hvordan metoderne kan bruges i sådanne anvendelser via programmering.
Kurset giver den studerende nødvendige forudsætninger for kurser senere i uddannelsen, specielt DM581 (Introduktion til Maskinlæring) og DM583 (Datamining).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
- Give færdigheder til at anvende tankegange og fagudtryk fra fagets grundlæggende discipliner.
- Give færdigheder til at formidle matematisk og datalogisk tankegang skriftligt og mundtligt.
- Give færdigheder til at løse lineære ligningssystemer, beregne determinanter, finde inverse af matricer, finde koordinaterne for vektorer, finde matricer af lineære afbildninger.
- Give viden om vektorrum og lineære afbildninger.
- Give kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
- Give kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- gengive definitioner og resultater indenfor kursets pensum
- anvende disse resultater på eksempler
- formulere og præsentere definitioner og udregninger på en matematisk stringent måde
- lave programmer, som anvender metoder fra kurset.
- lave modeller baseret på lineær algebra til løsning af konkrete problemer
- implementere modellen i et videnskabeligt programmeringsmiljø
- finde og bruge passende elementer i programbiblioteket, der hører til miljøet
- planlægge og udføre beregningsmæssige tests.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- lineære ligningssystemer
- matrix operationer, inverse matricer, determinanter
- vektorrum, basis, koordinater, lineær uafhængighed
- lineære afbildninger, egenværdiproblemer, diagonalisering
- lineær algebra og programmering
- anvendelser af lineær algebra i datalogi
Anvendelser af lineær algebra, som f.eks:
- billedbehandling
- pagerank
- least squares
- graf algoritmer
- itererede metoder
- og andre.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
N330081112
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
2.5
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Efterår
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
N330081102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
5
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 36
- træningsfase: Antal timer: 20
I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læse den tildelte litteratur
- Løse hjemmeopgaver
- Anvende det tilegnede viden i praktiske projekter
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Vaidotas Characiejus | characiejus@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.