SU519: Fysiologi og farmakologi for farmaceuter - Modul 4: Hormoner, kirtler, knogler og nervesystem

Studienævn for farmaci

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N560021112, N560021122, N560021102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N560021101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 13-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at: Have kendskab til grundlæggende fysik, kemi og biokemi.

Formål

Kurset har til formål at give den studerende indsigt i nervesystemets og de endokrine organers funktion og samvirke under normale fysiologiske forhold og under sygdom, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne redegøre for effekten af en farmakologisk behandling af disse organer under normale fysiologiske forhold og under sygdom.

Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i modul 1-3, dvs. kurserne SU520, SU517 og SU518 og giver et fagligt grundlag for at studere kurset i Klinisk Farmakologi og Terapi, der er placeret på kandidatuddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Give kompetence til:
  • at kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler
Give færdigheder i:
  • tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende
  • foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
Give viden om:
  • fagområdets teorier og metoder
  • vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • forstå og anvende fysiologiske og farmakologiske termer og begreber korrekt i det omfang, der er nødvendigt i det videre studium.
  • redegøre for den anatomiske opbygning af hypothalamus, hypofysen, skjoldbruskirtlen, binyren og knogler.
  • forstå og redegøre for hypothalmus-hypofyse-endokrin kirtel akserne under normale fysiologiske forhold og for hvorledes forstyrrelse af disse akser vil påvirke organismen. Herunder forståelse for mulige farmakologiske targets og eksempler herpå.
  • forstå og redegøre for kalcium- og fosfatbalancen, herunder knogleremodulering under normal fysiologiske forhold og ved sygdom. Herunder forståelse for mulige farmakologiske targets og eksempler på farmaka, der kan påvirke denne balance.
  • redegøre for centralnervesystemets makroskopiske opbygning
  • redegøre for centralnervesystemets cellulære opbygning og neuroners og gliacellers generelle funktioner
  • redegøre for centralnervesystemets hinder og blodforsyning samt cerebrospinalvæskens dannelse og omsætning
  • redegøre for blod-hjerne-barrierens beliggenhed opbyggelse og funktion
  • forstå for nervecellernes elektrokemiske egenskaber, inkl. initiering og forløb af aktions- potentialer og lokale forhold af betydning herfor
  • forstå for signaloverføringen i synapsen, inkl. neurotransmitter og –receptor funktioner og muligheder for at påvirke disse
  • forstå det neuronale grundlag for de vigtigste reflekser
  • redegøre for de specielle sansefunktioner (syn, hørelse, ligevægt, smag, lugt) og formidlingen af sensoriske information fra perifere receptorer til cerebral cortex, samt de vigtigste reflekser
  • forstå de motoriske nervebaners opbygning og funktion (fra motorisk cortex til muskel)
  • redegøre for samspillet mellem motorisk cortex og andre cortexområder
  • forstå for basalgangliernes opbygning og funktion
  • redegøre for cerebellums opbygning og motoriske kontrolfunktioner
  • Forstå cerebellums opbygning og funktion
  • redegøre for den strukturelle og funktionelle opbygning af hjernebarken og forstå den neurobiologiske baggrund for bevidsthed og søvn
  • redegøre for de højere mentale funktioner og deres repræsentation i cortex cerebri, inklusive sprog, rum- og kropsopfattelse, emotioner og personlighed
  • forstå for den strukturelle og funktionelle opbygning af det limbiske system og det neuronale grundlag for emotioner, motivation og indlæring og hukommelse

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Den anatomiske opbygning af hypothalamus og hypofysen samt signalering mellem hypothalamus og hypofysen
  • Hypothalamus-hypofyse-endokrin kirtel-akserne, herunder begreberne positiv og negativ feedback.
  • Hormoner som regulerer væksten
  • Den anatomiske opbygning af binyren og de fysiologiske funktioner/effekter af binyrebarkhormonerne.
  • Forstyrrelser ved abnorm binyrebarkfunktion og hvorledes disse forstyrrelser kan behandles farmakologisk  
  • Den anatomiske opbygning af skjoldbruskkirtlen og skjoldbruskirtelhormonernes fysiologiske funktioner/effekter. 
  • Forstyrrelser ved abnorm skjoldbruskkirtelfunktion og hvorledes disse forstyrrelser kan behandles farmakologisk 
  • Reguleringsmekanismerne der sikrer en stabil kalciumionkoncentrationen i ekstracellulærvæsken
  • Knogleopbygning og knogleremodulering
  • Eksempler på forstyrrelser i knogleremoduleringen og hvorledes disse forstyrrelser kan behandles farmakologisk
  • Anatomi samt cellulær neurobiologi, inkl. basal neurofysiologi og neurotransmission
  • Hjernens hinder, kar og cerebrospinalvæske 
  • Blod-hjernebarrierens funktion
  • Rygmarvens strukturelle og funktionelle organisation med fokus på reflekser og sensoriske og motoriske nervebaner
  • Sensoriske systemer, inkl. specielle sanser (syn, hørelse, ligevægt, lugt, smag)
  • Motoriske systemer, inkl. basalganglier og cerebellum
  • Det limbiske system, emotioner, indlæring og hukommelse 
  • Strukturel og funktionel organisation af cerebral cortex
  • Cortex cerebri, cortikale funktioner, bevidsthed/arousal og søvn

    Litteratur

    • Physiology, 6th eller 7th Edition, By Linda S. Constanzo.
    • Rang and Dale’s Pharmacology, 8th eller 9 th Edition
    • Suppleret med yderligere materiale til neuro.

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Introduktion og fremlæggelse af case

    EKA

    N560021112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Forudsætningsprøve b)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Deltagelse

    EKA

    N560021122

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset.

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Obligatorisk deltagelse i mindst 80% af holdtimerne
    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a) 

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Forudsætning ikke fundet
    Forudsætning ikke fundet

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N560021102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort - Eksamensnummer

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    4 timer

    Hjælpemidler

    Eksamen er uden hjælpemidler. Dog er indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC tilladt. Desuden er Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R, R-Studio, CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet. 

    Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på systemet "DE - Digital Eksamen", hvor du skal downloade opgavesæt og template ved eksamensstart og afleverer besvarelse ved eksamensafslutning.

    ECTS-point

    5

    Vejledende antal undervisningstimer

    43 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 28
    • Træningsfase: Antal timer: 15

    Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebøgerne, som de studerende forventes at studere selvstændigt.

    I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for endokrinologi og neurobiologi (anatomi, fysiologi og farmakologi). I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebøgerne og eksempler og opgaver heri. Det forventes at de studerende arbejder i mindre grupper med modulets ”case”, der skal præsenteres ved modulets afslutning. Og endelig forventes de studerende at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Selvstudium af lærebogen
    • Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
    • Repetition op til eksamen

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Åsa Fex Svenningsen aasvenningsen@health.sdu.dk Neurobiologisk Forskning

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Jane Stubbe jstubbe@health.sdu.dk Kardiovaskulær & Renalforskning

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.