SU519: Fysiologi og farmakologi for farmaceuter - Modul 4: Hormoner, kirtler, knogler og nervesystem
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- at kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler
- tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende
- foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
- fagområdets teorier og metoder
- vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder
Målbeskrivelse
- forstå og anvende fysiologiske og farmakologiske termer og begreber korrekt i det omfang, der er nødvendigt i det videre studium.
- redegøre for den anatomiske opbygning af hypothalamus, hypofysen, skjoldbruskirtlen, binyren og knogler.
- forstå og redegøre for hypothalmus-hypofyse-endokrin kirtel akserne under normale fysiologiske forhold og for hvorledes forstyrrelse af disse akser vil påvirke organismen. Herunder forståelse for mulige farmakologiske targets og eksempler herpå.
- forstå og redegøre for kalcium- og fosfatbalancen, herunder knogleremodulering under normal fysiologiske forhold og ved sygdom. Herunder forståelse for mulige farmakologiske targets og eksempler på farmaka, der kan påvirke denne balance.
- redegøre for centralnervesystemets makroskopiske opbygning
- redegøre for centralnervesystemets cellulære opbygning og neuroners og gliacellers generelle funktioner
- redegøre for centralnervesystemets hinder og blodforsyning samt cerebrospinalvæskens dannelse og omsætning
- redegøre for blod-hjerne-barrierens beliggenhed opbyggelse og funktion
- forstå for nervecellernes elektrokemiske egenskaber, inkl. initiering og forløb af aktions- potentialer og lokale forhold af betydning herfor
- forstå for signaloverføringen i synapsen, inkl. neurotransmitter og –receptor funktioner og muligheder for at påvirke disse
- forstå det neuronale grundlag for de vigtigste reflekser
- redegøre for de specielle sansefunktioner (syn, hørelse, ligevægt, smag, lugt) og formidlingen af sensoriske information fra perifere receptorer til cerebral cortex, samt de vigtigste reflekser
- forstå de motoriske nervebaners opbygning og funktion (fra motorisk cortex til muskel)
- redegøre for samspillet mellem motorisk cortex og andre cortexområder
- forstå for basalgangliernes opbygning og funktion
- redegøre for cerebellums opbygning og motoriske kontrolfunktioner
- Forstå cerebellums opbygning og funktion
- redegøre for den strukturelle og funktionelle opbygning af hjernebarken og forstå den neurobiologiske baggrund for bevidsthed og søvn
- redegøre for de højere mentale funktioner og deres repræsentation i cortex cerebri, inklusive sprog, rum- og kropsopfattelse, emotioner og personlighed
- forstå for den strukturelle og funktionelle opbygning af det limbiske system og det neuronale grundlag for emotioner, motivation og indlæring og hukommelse
Indhold
- Den anatomiske opbygning af hypothalamus og hypofysen samt signalering mellem hypothalamus og hypofysen
- Hypothalamus-hypofyse-endokrin kirtel-akserne, herunder begreberne positiv og negativ feedback.
- Hormoner som regulerer væksten
- Den anatomiske opbygning af binyren og de fysiologiske funktioner/effekter af binyrebarkhormonerne.
- Forstyrrelser ved abnorm binyrebarkfunktion og hvorledes disse forstyrrelser kan behandles farmakologisk
- Den anatomiske opbygning af skjoldbruskkirtlen og skjoldbruskirtelhormonernes fysiologiske funktioner/effekter.
- Forstyrrelser ved abnorm skjoldbruskkirtelfunktion og hvorledes disse forstyrrelser kan behandles farmakologisk
- Reguleringsmekanismerne der sikrer en stabil kalciumionkoncentrationen i ekstracellulærvæsken
- Knogleopbygning og knogleremodulering
- Eksempler på forstyrrelser i knogleremoduleringen og hvorledes disse forstyrrelser kan behandles farmakologisk
- Anatomi samt cellulær neurobiologi, inkl. basal neurofysiologi og neurotransmission
- Hjernens hinder, kar og cerebrospinalvæske
- Blod-hjernebarrierens funktion
- Rygmarvens strukturelle og funktionelle organisation med fokus på reflekser og sensoriske og motoriske nervebaner
- Sensoriske systemer, inkl. specielle sanser (syn, hørelse, ligevægt, lugt, smag)
- Motoriske systemer, inkl. basalganglier og cerebellum
- Det limbiske system, emotioner, indlæring og hukommelse
- Strukturel og funktionel organisation af cerebral cortex
- Cortex cerebri, cortikale funktioner, bevidsthed/arousal og søvn
Litteratur
- Physiology, 6th eller 7th Edition, By Linda S. Constanzo.
- Rang and Dale’s Pharmacology, 8th eller 9 th Edition
- Suppleret med yderligere materiale til neuro.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Introduktion og fremlæggelse af case
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Forudsætning ikke fundet | ||
Forudsætning ikke fundet |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på systemet "DE - Digital Eksamen", hvor du skal downloade opgavesæt og template ved eksamensstart og afleverer besvarelse ved eksamensafslutning.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 15
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til studyguiden og lærebøgerne, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
I træningsfasen opdyrkes kompetencer inden for endokrinologi og neurobiologi (anatomi, fysiologi og farmakologi). I eksaminatorietimerne arbejdes med opgaver, som de studerende har forberedt hjemmefra. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebøgerne og eksempler og opgaver heri. Det forventes at de studerende arbejder i mindre grupper med modulets ”case”, der skal præsenteres ved modulets afslutning. Og endelig forventes de studerende at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstudium af lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro- og træningsfasen
- Repetition op til eksamen
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.