SU511: Samfundsfarmaci
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Det overordnede formål med kurset er at forberede de studerende som aktive sundhedsprofessionelle (farmaceuter) til at bidrage til hensigtsmæssig brug af lægemidler i samfundet. Kurset introducerer de studerende for samfundsfarmaci som felt og farmaceutiske videnskaber (videnskabsteori). Kurset klæder de studerende på til at forstå og tilegne sig relevant viden om farmaceuters rolle i sundhedsvæsenet, patienters perspektiver på og brug af lægemidler samt lægemiddelmarkedet og -økonomi. De centrale temaer inden for kurset er således:
- Tema 1: Introduktion til samfundsfarmaci
- Tema 2: Patientperspektivet og metoder til at forstå patientperspektivet
- Tema 3: Farmaceuters rolle i sundhedsvæsenet
- Tema 4: Lægemiddeløkonomi
- Tema 5: Eksamen
Kurset er bygget op om forelæsninger samt klassetimer med gruppe- og case-arbejde.
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Efter endt kursus har de studerende viden om:
- Samfundsfarmaci som felt og farmaceutiske videnskaber (videnskabsteori)
- Patientperspektivet samt dets rolle og betydning for brug af lægemidler i samfundet
- Metoder til at forstå patientperspektivet (interviewundersøgelser, spørgeskemaundersøgelser, observationsundersøgelser)
- Farmaceutens muligheder og rolle i sundhedsvæsenet (professionsforståelse)
- Farmaceutens samarbejde med andre sundhedsprofessionelle i sundhedsvæsenet (tværprofessionelt samarbejde)
- Lægemiddelmarkedet, prisdannelse på lægemidler og andre forhold, der påvirker udbud, efterspørgsel og brug af lægemidler
- Lægemiddelforbrugsanalyser og kilder at opgøre lægemiddelforbrug (Medstat, de danske sundhedsregistre)
Målbeskrivelse - færdigheder
Efter endt kursus kan de studerende:
- Analysere og forstå samfundsfarmaceutisk litteratur ud fra viden om problematikker inden for området
- Diskutere hensigtsmæssigheden af samt fordele og ulemper ved brug af interview-, spørgeskema- og observationsundersøgelser til at indsamle og analysere patienters perspektiver på og brug af lægemidler
- Redegøre for centrale aktører i det danske sundhedsvæsen og i tilknytning til lægemiddelmarkedet
- Redegøre for prisdannelse på lægemidler og andre forhold, der påvirker udbud, efterspørgsel og brug af lægemidler
- Diskutere forbrugsmønstre og -analyser af lægemidler i samfundet
Målbeskrivelse - kompetencer
Efter endt kursus er de studerende i stand til at:
- Forklare videnskabsteoretiske aspekter
- Sammenligne forskellige metoder i samfundsfarmaceutisk forskning
- Vurdere hvilken metode der er mest egnet til en given samfundsfarmaceutisk undersøgelse
- Reflektere over betydningen af patienters perspektiver på og brug af lægemidler
- Reflektere forbrugsmønstre og -analyser af lægemidler i samfundet
Indhold
- Tema 1: Introduktion til samfundsfarmaci
- Tema 2: Patientperspektivet og metoder til at forstå patientperspektivet
- Tema 3: Farmaceuters rolle i sundhedsvæsenet
- Tema 4: Lægemiddeløkonomi
- Tema 5: Eksamen
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Arbejdsformen med at kunne besvare en case-opgave bliver løbende introduceret til de studerende gennem klassetimer med gruppe- og case-arbejde. Forelæsninger og klassetimer introducerer de studerende til de vigtigste begreber og værktøjer, som skal bruges i besvarelsen af case-opgaver. Nogle multiple choice-spørgsmål til eksamen vil tage udgangspunkt i cases. Der vil løbende være multiple choice-spørgsmål til klassetimerne, som vil afspejle og forberede de studerende til eksamen.
Kurset har et omfang svarende til 137,5 arbejdstimer. Disse er fordelt således (anslået):
- Konfrontationstimer inkl. klassetimer med gruppe- og case-arbejde: 41 timer (28 forelæsninger; 13 eksaminatorietimer)
- Forberedelse til undervisning: 50 timer
- Forberedelse til eksamen: 46,5 timer
Undervisningen sker gennem forelæsninger og klassetimer med gruppe- og case-arbejde. Der vil løbende gives mundtlig feedback/evaluering af de studerendes besvarelser til gruppe- og case-arbejde. Derudover vil multiple choice-spørgsmålene blive gennemgået, så der er klar enighed om svaret for den enkelte spørgsmål.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Carina Lundby Olesen | clundby@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anton Pottegård | apottegaard@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin | |
Christian Kronborg | cka@sam.sdu.dk | Econometrics and Data Science | |
Emma Bjørk Olsen | ebjoerk@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin | |
Henrik Lauridsen | hlauridsen@health.sdu.dk | Forskningsenheden Klinisk Biomekanik | |
Lotte Rasmussen | lorasmussen@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin | |
Mette Marie Kristensen | memk@sdu.dk | Mental sundhedsfremme | |
Thomas Øhlenschlæger | tohlenschlager@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Klinisk Farmakologi (Odense) | |
Trine Graabæk Hansen | tgraabaek@health.sdu.dk | Klinisk farmakologi, farmaci og Miljømedicin |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.