ST817: Matematisk statistik II
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til indholdet af kurset ST521 Matematisk Statistik.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå yderligere den matematiske statistiks teori og metoder, hvilket er vigtigt i forhold til at beherske disses anvendelse til praktisk data-analyse.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset ST521, og demonstrere avancerede emner i matematisk statistik. Kurset danner grundlag for efterfølgende kurser i statistik såsom beregningsmæssig statistik, multivariat analyse, linerære modeller og sandsynlighedsteori og giver mulighed for at skrive masterprojekt indenfor statistik.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at beherske den matematiske statistiks teori og metoder, samt deres anvendelser til statistisk udledning
- Give færdigheder i at foretage statistisk analyse af data og kritisk begrunde valget af relevante analyse- og løsningsmodeller
- Give teoretisk viden om og praktisk forståelse for anvendelsen af metoder og modeller fra statistik
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- beherske den avanceret matematiske statistiks teori og metoder,
- beherske disses anvendelser til statistisk inferens
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- avanceret teori om hypotesetest
- avanceret teori om lineær model
- nonparametrisk statistik
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N370006101, ST817: Matematisk statistik II |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
- træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timer eksaminatorier'
Introfasen vil introducere de generelle begreber og teorier og øvelsestimerne vil blive brugt til at få en dybere forståelse af disse gennem opgaver. Der vil benyttes aktiverende undervisning og, hvis muligt, smart boards. Læsning af kursusmaterialet og forberedelse til ugentlige opgaver, individuelt eller i grupper.