NAT818: Projektledelse i naturvidenskab
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende viden omkring projektledelse, herunder projektudvikling og -styring. De studerende skal kunne identificere projektmuligheder og udvikle projektdesigns. I kurset undervises i projektledelse inden for projekttyper i den offentlige og i den private sektor. Den studerende vil derfor blive i stand til at bidrage til ledelse af projekter i praksis bredt betragtet. Eksempler og cases vil primært være naturvidenskabelige projekter, fx miljøprojekter, sundhedsprojekter og naturrelaterede projekter.
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, og som vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål. Undervisningen tilrettelægges med fokus på de centrale læringsmål, kendskab til projektudvikling og -styring, identificering af projektmuligheder samt udvikling af projektdesign inden for et bredt felt, der spænder over natur, miljø, kommunikation, formidling og medier.
For at fremme disse mål arbejdes med en kombination af forelæsninger, holdtimer og projektarbejde, der opøver den studerendes evne til at udarbejde og reflektere over projektdesign som løsning på et identificeret problem. Forelæsninger og holdtimer foregår som en kombination af cases og øvelser samt projektarbejde.
Der abefales fremmøde og aktiv deltagelse.
Målbeskrivelse
- grundlæggende projektfaglighed med henblik på projektudvikling og -styring/ledelse inden for områder kendetegnet af kompleksitet
- den samfundsmæssige baggrund for den stigende brug af projekter som arbejdsform
Færdigheder - Den studerende skal efter endt undervisning:
- i et selvvalgt praksisfelt relevant for studiets perspektiv kunne identificere problemstillinger og analysere dem med henblik på projektorganiserede udviklingsmuligheder
Kompetencer - Den studerende skal efter endt undervisning:
- gennem et projektdesign kunne anvise, hvordan projektet kan gennemføres.
- kunne reflektere over styrker og svagheder, muligheder og trusler i forbindelse med det skitserede projekt også i en bredere samfundsmæssige sammenhæng
Indhold
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig prøve på baggrund af projektidé
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Omfang: Pitchet skal enten skriftligt på mellem 1000 og 3000 ord, eller audiovisuelt på max 5 minutter, præsentere projektideen.
Aflevering af besvarelse: Besvarelsen skal afleveres i SDU´s digitale eksamensportal senest kl. 12.00 på den fastsatte sidste rettidige afleveringsdato.
Bedømmelseskriterier: Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 6, 9, 11 og 13, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til opgaven: Max 3 studerende. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Peter Henrik Raae | phr@sdu.dk | Institut for Medier, Design, Læring og Erkendelse | Odense |
Instruktorer
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Tina Maria Brinks | tinabrinks@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi | Odense |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.