NAT805: Fagdidaktik, fag og fagsamspil i naturvidenskab
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Målbeskrivelse
- beskrive, analysere og vurdere pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser i naturvidenskabelig og matematisk undervisning
- tilrettelægge, evaluere og reflektere over undervisningsforløb i naturvidenskab og matematik, herunder også tværfaglige forløb
- skitsere korte undervisningsforløb baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og undervisningsmaterialer.
- forholde sig til centrale pædagogiske og fagdidaktiske teoridannelser og vurdere deres anvendelighed som redskaber til og tilrettelæggelse af undervisningens praksis,
- beskrive forskellige undervisningsmaterialer og vurdere deres anvendelighed og indbyrdes samspil i relation til konkrete undervisnings- og læringssituationer.
- det formelle grundlag for undervisningen i de naturvidenskabelige fag i det danske uddannelsessystem,
- begrundelser for de naturvidenskabelige fags placering i uddannelsessystemet ud fra fagdidaktiske positioner.
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
Anvende kursets videns- færdigheds- og kompetencemål til at reflektere over og udvikle praksis inden for undervisningen i de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelsesniveau
Indhold
- Fagdidaktik som et forskningsfelt
- Matematiks og naturfagenes rolle i uddannelsessystemet, begrundelser og læreplaner
- Teorier om læring og undervisning, herunder analyse, vurdering og evaluering af undervisning
- Undervisning - planlægning og gennemførelse
- Fagsamspil
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt under udarbejdelse af skriftlig opgave.
ECTS-point
Uddybende information
Kursusporteføljen omfatter, udover den studerendes egne notater, tre af den ansvarlige underviser godkendte rapporter om de selvvalgte undervisningsprojekter.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 28
- Træningsfase: Antal timer: 24, heraf 24 timer eksaminatorie
Undervisningen vil foregå som en blanding af interaktive forelæsninger i introfasen, introduktion til temaer og tematisk arbejde i træningsfasen, samt individuelt projektarbejde i studiefasen.
Aktiviteter i studiefasen:
Studiefasen vil blive brugt til udfærdigelsen af projekt 1 – 3 som er en del af projektporteføljen. Det forventes at de studerende selvstændigt arbejder med udviklingen af et undervisningsforløb med selvvalgt tema og didaktisk tilgang inden for de overordnede rammer for projekterne, som beskrives i kurset.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Maiken Westen Holm Svendsen | mwhs@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.