NAT511: Naturvidenskabeligt innovationsprojekt

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N700009102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N700009101
ECTS-point: 2.5

Godkendelsesdato: 09-10-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

0002131(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset kører for sidste gang foråret 2019. Første reeksamen finder sted august 2019 og anden og sidste reeksamen finder sted i oktober 2019.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Ikke angivet

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til i en gruppe at:

  • Identificere en idé, der kan kommercialiseres
  • Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
  • Beskriver de valg omkring kunder, teknologi, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi og komplimentaritet imellem valgene
  • Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger

Dette er vigtigt i forhold til den studerendes evne til fremadrettet i sit studie og arbejdsliv at identificere muligheder for naturvidenskabeligt og/eller sundhedsvidenskabeligt iværksætteri og innovation, og proaktivt at overveje og vælge imellem handlemuligheder knyttet hertil. 

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i studiets tidligere kurser ift. at identificere ideer og muligheder for innovation og iværksætteri. Det giver et fagligt grundlag for at forholde sig til kommercialiseringspotentialet i og -strategier for ideer, der mødes senere i uddannelsen. 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til at identificere flere mulige strategier til kommercialisering af en idé 
  • Give færdigheder i analyse af kommercialiseringsstrategier og deres delelementer, herunder komplimentariteter mellem delelementer
  • Give viden om forudsætninger for og typiske barrierer for succesfuld kommercialisering af idéer 

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til i grupper at:
  • Identificere en ide, der kan kommercialiseres
  • Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
  • Beskrive hvilke valg omkring teknologi, kunder, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi
  • Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • ’Entrepreneurial strategy’, herunder
  • Betydningen af valg i den entreprenørielle process
  • Value creation og value capture
  • Valg af kunder (inkl. diffusion)
  • Valg af teknologi (inkl. teknologikurver)
  • Valg af identitet
  • Valg af konkurrence
  • Generiske strategier (inkl. Intellectual property, disruption, value chain og architecture)

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenelement a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Skriftlig opgave (tre normalsider) med mundligt forsvar i grupper

    EKA

    N700009102

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Alle hjælpemidler tilladt under udarbejdelse af skriftlig opgave. 

    ECTS-point

    2.5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    14 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 10
    • Træningsfase: Antal timer: 4

    Kurset indledes med fire to-timers forelæsninger, hvor de studerende introduceres for kernebegreber i entreprenøriel strategi, med fokus på de valg som knytter sig til tidligt at definere hvordan en ide (potentielt, men ikke nødvendigvis, baseret på naturvidenskabelig eller sundhedsvidenskabelig forskning) kan kommercialiseres. 


    En række cases præsenteres for at illustrere hvert del-element. Derefter gennemføres en to-timers forelæsning, hvor naturvidenskabelige iværksættere (fra professorer over postdocs til studerende) præsenterer de ideer, der danner grundlag for deres iværksætteri, og diskuterer hvilke valg de traf omkring kommercialisering. Derefter gennemføres to to-timers øvelsesgange (med studerende delt op i hold af 40-50 studerende). Til første øvelsesgang dannes der grupper og udvælges idéer, som skal behandles i gruppearbejdet. Til anden øvelsesgang bliver de studerende vejledt i hvordan deres ideer på flere forskellige måder kan kommercialiseres.

    I studiefasen udarbejder hver gruppe en tre-siders opgave. Denne præsenteres og forsvares ved en mundtlig gruppeeksamen (varighed: 15 minutter).

    Aktiviteter i studiefasen: Gruppearbejde fokuseret på ideidentifikation og -analyse.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Rasmus Koss Hartmann koss@sam.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Det Naturvidenskabelige Fakultet

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode