NAT511: Naturvidenskabeligt innovationsprojekt
Kommentar
0002131(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset kører for sidste gang foråret 2019. Første reeksamen finder sted august 2019 og anden og sidste reeksamen finder sted i oktober 2019.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til i en gruppe at:
- Identificere en idé, der kan kommercialiseres
- Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
- Beskriver de valg omkring kunder, teknologi, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi og komplimentaritet imellem valgene
- Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger
Dette er vigtigt i forhold til den studerendes evne til fremadrettet i sit studie og arbejdsliv at identificere muligheder for naturvidenskabeligt og/eller sundhedsvidenskabeligt iværksætteri og innovation, og proaktivt at overveje og vælge imellem handlemuligheder knyttet hertil.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i studiets tidligere kurser ift. at identificere ideer og muligheder for innovation og iværksætteri. Det giver et fagligt grundlag for at forholde sig til kommercialiseringspotentialet i og -strategier for ideer, der mødes senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at identificere flere mulige strategier til kommercialisering af en idé
- Give færdigheder i analyse af kommercialiseringsstrategier og deres delelementer, herunder komplimentariteter mellem delelementer
- Give viden om forudsætninger for og typiske barrierer for succesfuld kommercialisering af idéer
Målbeskrivelse
- Identificere en ide, der kan kommercialiseres
- Beskrive to alternative strategier for denne kommercialisering
- Beskrive hvilke valg omkring teknologi, kunder, identitet og konkurrence, der knytter sig til hver strategi
- Basere ovenstående beskrivelser på realistiske forudsætninger
Indhold
- ’Entrepreneurial strategy’, herunder
- Betydningen af valg i den entreprenørielle process
- Value creation og value capture
- Valg af kunder (inkl. diffusion)
- Valg af teknologi (inkl. teknologikurver)
- Valg af identitet
- Valg af konkurrence
- Generiske strategier (inkl. Intellectual property, disruption, value chain og architecture)
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenelement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig opgave (tre normalsider) med mundligt forsvar i grupper
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt under udarbejdelse af skriftlig opgave.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 10
- Træningsfase: Antal timer: 4
Kurset indledes med fire to-timers forelæsninger, hvor de studerende introduceres for kernebegreber i entreprenøriel strategi, med fokus på de valg som knytter sig til tidligt at definere hvordan en ide (potentielt, men ikke nødvendigvis, baseret på naturvidenskabelig eller sundhedsvidenskabelig forskning) kan kommercialiseres.
En række cases præsenteres for at illustrere hvert del-element. Derefter gennemføres en to-timers forelæsning, hvor naturvidenskabelige iværksættere (fra professorer over postdocs til studerende) præsenterer de ideer, der danner grundlag for deres iværksætteri, og diskuterer hvilke valg de traf omkring kommercialisering. Derefter gennemføres to to-timers øvelsesgange (med studerende delt op i hold af 40-50 studerende). Til første øvelsesgang dannes der grupper og udvælges idéer, som skal behandles i gruppearbejdet. Til anden øvelsesgang bliver de studerende vejledt i hvordan deres ideer på flere forskellige måder kan kommercialiseres.
I studiefasen udarbejder hver gruppe en tre-siders opgave. Denne præsenteres og forsvares ved en mundtlig gruppeeksamen (varighed: 15 minutter).