MM859: Matematikkens historie
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har som mål
- At give de studerende et overblik over matematikkens historie fra oldtiden til det 20. århundrede. Overblikket hjælper de studerende til at opnå en samlet forståelse af, hvordan matematisk viden er blevet produceret på tværs af tid og kulturer, og hvordan matematik har udviklet sig til både disciplin og profession i det moderne samfund.
- At gøre de studerende i stand til at uddybe forståelsen af matematisk tænkning, historiske fakta og relateret kontekstuel viden gennem tiden. Dette tilskynder de studerende til at bruge matematikkens historie som en ressource og metode til at berige deres undervisningspraksis i matematikhistorie, matematik og andre naturvidenskabelige discipliner i den danske gymnasieskole.
Kurset bygger oven på den viden, der er opnået på bachelordelen af matematik-uddannelsen, især de grundlæggende kurser (calculus, algebra, matematisk analyse, og matematiske metoder), der ligger på førsteåret og som er fælles med sidefag i matematik. Kurset giver et fagligt grundlag for at kunne skrive speciale i matematikkens historie. Sammen med fx NAT805 giver det kompetence til at kunne lave forløb i matematikkens historie, matematik og andre naturvidenskabelige discipliner, som kræves i undervisningen i matematik i gymnasieskolen.
Med hensyn til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden om matematikkens udvikling igennem tiden.
- Give kompetence til at bruge hisorisk metode og producere materialer og lave forløb i matematikhistorie, matematik og naturvidenskabelige i gymnasieskolen.
Målbeskrivelse
- placere et stykke konkret matematik i en indre og ydre historisk kontekst
- præsentere konkrete matematiske metoder som matematikere tidligere har benyttet
- analysere og formidle matematikhistorisk kildemateriale
- anvende historiske kilder og metoder i aktuel undervisningspraksis som i danske gymnasier
Indhold
Kurset behandler følgende områder: matematik i tidlige civilisationer, græsk matematik, tal og ligninger, analysens forhistorie, opdagelsen af calculus, matematikanalyse (18.-19. århundrede), ikke-euklidisk geometri og matematik i det 20. århundrede. Måder at bruge historiske metoder i matematikundervisningen vil også blive inddraget i forskellige temaer i forbindelse med forskellige forelæsninger.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamen ændres til en mundtlig eksamen, hvis der er 10 eller færre studerende tilmeldte
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 20
- Træningsfase - Antal timer: 18
Introfasen fokuserer hovedsageligt på forelæsninger med forskellige temaer vist i Indhold; Træningsfasen fokuserer på elevøvelser, herunder læsning efter forelæsninger, diskussioner og gruppearbejde. Studiefasen fokuserer på læsning før forelæsninger, forberedelse til ugentlige øvelser individuelt eller i grupper og forberedelse til eksamen. Derudover tildeles studerendes projekter til grupper eller enkeltpersoner, der er tildelt i træningsfasen og studiefasen.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.