
MM566: Udvalgte emner i numerisk analyse I
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at
- have kendskab til grundlæggende matematisk baggrund som leveret af kurserne Calculus, Lineær Algebra, Matematisk og Numerisk analyse og Ordinære differentialligninger
Grundlæggende færdigheder i videnskabelig programmering kan være nyttige, men er ikke obligatoriske
Formål
Formålet med kurset er at berige de studerendes færdigheder og rækkevidde i numerisk analyse og anvendt matematik og at vise udsigter til mulige specialeemner, og sætte den studerende i stand til:
- forstå de vidergående principper for numerisk tænkning
- forstå og arbejde med numeriske metoder i en bred vifte af applikationer
- sammenligne og sammenholde metoderne som er gennemgået i kurset
- at bringe denne teknikker i anvendelse
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at analysere og at anvende matematisk modeller
- Giv en grundlæggende forståelse af samspillet mellem teoretisk udvikling, gennemførlighed og beregningseffektivitet
Kurset danner grundlag for MM862: Udvalgte emner i numerisk analyse II.
Kurset kan bruges som grundlag for BAMM501: Bachelorprojekt i anvendt matematik.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- kende definitionerne af de koncepter og tekniske termer, der blev introduceret i forelæsningen.
- fortælle hovedformålet og raison d'être for hver sektion af hele kurset
- kende nøgleidéerne til afledning af de vigtigste sætninger og algoritmer, der introduceres i kurset
- demonstrerer evnen til at dække nogle udvalgte emner i detaljer, inklusive prøveteknikker
- at formulere problemer (inklusive beviser) i et korrekt matematisk sprog
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: Introduktion til et eller flere emner indenfor numerisk analyse.
Dette kunne for eksempel være:
- Matrixanalyse og matrixdekomposition
- Iterative løsninger til lineære ligningssystemer
- Iterative løsninger på egenværdiproblemer
- Design og analyse af computereksperimenter
- Modelreduktion
- Matrix manifolds og applikationer
- Numerisk løsning af stokastiske differentialligninger, med anvendelse til fx europæiske optioner
- Monte Carlo simulation for stokastiske differentialligninger, med fokus på variansreduktion
- Multilevel Monte Carlo simulation for stokastiske differentialligninger
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning): 28 timer
- Træningsfase: 14 timer
- Studiefase: 70 timer
- Forberedelse af eksamen inkl. oplæg: 13 timer
I alt: 125 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af foreslået litteratur
- Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- At bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset
Undervisningens omdrejningspunkter er interaktion og dialog. I introfasen introduceres og perspektiveres koncepter, teorier og modeller. I træningsfasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i det stof. I studiefasen får de studerende faglige, personlige og sociale erfaringer, der sætter dem i stand til at befæste og videreudvikle deres videnskabelige kompetencer. Der er fokus på fordybelse, forståelse og udvikling af samarbejdskompetencer.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.