MM558: Calculus 2

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N300014102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N300014101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2023


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Samlæses med MM536.

Indgangskrav

Kurset kan ikke vælges hvis du har bestået, er tilmeldt eller har fulgt AI503, MM536, MM556 eller  FT501, eller hvis AI503, MM536, MM556 eller FT501 indgår som obligatorisk i din studieordning.

Faglige forudsætninger

Kendskab til differential- og integral-regning svarende til indholdet i kurserne MM572 og MM554.

Formål

Kurset bygger ovenpå MM572 Mateamtik for kemi eller MM554 Matematik for biologi og vil træne de studerende i at behandle naturvidenskabelige modeller ved at identificere og bruge relevante matematiske metoder fra analyse, herunder matematisk symbolsprog og logisk argumentation.
Kurset giver et fagligt grundlag for at studere emnerne indenfor matematisk og numerisk analyse (MM533), teorien om ordinære differentialligninger (MM507) og statistik (ST521), der er placeret senere i uddannelsen, sidefag i matematik.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
  • Give færdigheder i at anvende tankegange og fagudtryk fra den reelle analyse; analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemer med henblik på anvendelse af en egnet matematisk model; formidle matematisk tankegang skriftligt og mundtligt
  • Give viden om matematikkens grundlæggende vidensdannelse, teori og metoder; at kunne foretage analyser ved brug af matematiske metoder og forholde sig kritisk til videnskabelige teorier og modeller.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • Anvende metoder og resultater inden for differential- og integralregning til at analysere og forklare konkrete matematiske problemer, som præsenteres i kurset.
  • Formulere og gennemføre ræsonnementer i et korrekt matematisk symbolsprog i forbindelse med givne matematiske problemstillinger inden for kursets pensum.
  • Løse givne matematiske problemer inden for kursets pensum.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Komplekse tal.
  • Grænseværdier for funktioner af en og flere variable.
  • Grænseværdier for følger i Euklidiske rum.
  • Kontinuitet for funktioner af en og flere variable.
  • Differentiation af funktioner af en og flere variable.
  • Integration af funktioner af en og flere variable.
  • Basale differentialligninger.

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N300014102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort - Eksamensnummer

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    3 timer

    Hjælpemidler

    Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v. 

    Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen". Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig.

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Reeksamen ændres til en mundtlig eksamen ved 10 eller færre studerende tilmeldt

    Vejledende antal undervisningstimer

    44 timer per semester

    Undervisningsform

    For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 44 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 28
    • Træningsfase: Antal timer: 16

    Forelæsningen introducerer teori og begreber, hvorefter disse behandles i opgaver i træningsfasen. Derudover illustreres anvendelser løbende i både forelæsning og øvelser.

    Aktiviteter i studiefasen: 

    • Udarbejdelse af øvelser i studiegrupper.
    • Kritisk diskussion af de begreber der blev præsenteret til forelæsningerne. 

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Jens Kaad kaad@imada.sdu.dk Analyse

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Jens Kaad kaad@imada.sdu.dk Analyse
    Wojciech Szymanski szymanski@imada.sdu.dk Analyse

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.