MM555: Matematik for Biokemi og Molekylær Biologi, Biomedicin og Kemi
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF506, MM536.
Dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:
- indgår konstituerende på din uddannelse
- det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
- er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til matematik svarende til gymnasialt A-niveau.
- Kunne anvende de teknikker som dækkes på gymnasialt A-niveau i matematik.
Formål
Kurset har til formål at introducere den studerende til de centrale værktøjer fra matematisk analyse, som benyttes i uddannelsen i BMB, biomedicin og kemi og som vil blive anvendt i en faglig kontekst i senere kurser i studiet.
Disse værktøjer vil give den studerende de nødvendige matematiske færdigheder til i deres videre studier at
- Ræsonnere logisk og stringent.
- At forstå hvordan fysiske, kemiske og biologiske fænomener beskrives matematisk.
- Opstille matematiske modeller til beskrivelse af fænomener fra naturvidenskaberne.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at forstå og opstille matematiske modeller.
- Give kompetence til at udføre stringente ræsonnementer.
- Give færdigheder i at argumenterer i en videnskabelig kontekst.
- Give færdigheder i selvstændigt at arbejde med matematik.
- Give viden om indledende matematisk analyse
- Give viden om samspillet mellem matematikken og naturvidenskaberne.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Ræsonnere logisk og matematisk stringent.
- Forstå og arbejde med de matematiske teorier der introduceres.
- Opstille simple matematiske modeller for fænomener fra naturvidenskaberne.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Elementære funktioner.
- Grænseværdier
- Taylor-polynomier
- Komplekse tal og polære koordinater
- Differentiation og integration af funktioner af en variabel
- Ekstremumsundersøgelser
- Differentialligninger af første og anden orden
- Funktioner af flere variable og partielle afledte
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske afleveringsopgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 68 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 26
- Træningsfase: Antal timer: 28
- Studiefase: Antal timer: 14
- Arbejde med de nye begreber.
- Øge deres forståelse af de emner der dækkes ved forelæsningerne.
- Løse relevante opgaver.