MM549: Topologi og Kompleks Analyse

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N300039112, N300039102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N300039101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 26-10-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

13017401(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til Matematisk analyse delen af MM533

Formål

Topologiske egenskaber benyttes i de fleste matematiske discipliner, og
formålet med kurset er at videreudvikle og anvende de topologiske
begreber, som blev behandlet i matematisk og numerisk analyse (MM533) i
mere avancerede sammenhænge. Kurset har også til formål at give de
studerende et solidt kendskab til teorien for analytiske funktioner, som
vil sætte dem i stand til at anvende denne vigtige teori i såvel andre
dele af teoretisk og anvendt matematik som i fysiske problemstillinger.

Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne calculus og
Matematisk og numerisk analyse, og giver et fagligt grundlag for at
studere emnerne sandsynlighedsteori, Mål- integralteori og Banachrum og
Hilbert- og Banachrum, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:

  • at
    have en grundlæggende forståelse af teorien for Toplogiske rum,
    Fuldstændige metriske rum, Funktionsrum, Normale topologiske rum og dens
    anvendelser.
  • at have en grundlæggende forståelse af teorien for analytiske funktioner og dens anvendelser
  • at være i stand til at anvende residueregning til beregning af mange vigtige typer af integraler
  • at kunne fremstille de vigtigste holomorfe funktioner i potensrækker og meromorfe funktioner i Laurentrækker

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • ved
    en mundtlig eller skriftlig prøve, fremlægge formuleringer og beviser i
    hvert af de emner, der figurerer i en på forhånd uddelt liste inden for
    kursets pensum
  • formulere den mundtlige eller skriftlige fremlæggelse i et korrekt matematisk sprog

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Topologiske rum, inklusive konstruktionsmetoder og begreberne kontinuitet, kompakthed og sammenhæng.
  • Fuldstændige metriske rum.
  • Funktionsrum.
  • Normale topologiske rum.
  • Potensrækker
  • Analytiske funktioner
  • Cauchys integralsætning og integalformler
  • Algebraens fundamentalsætning
  • Fremstilling af analytiske funktioner ved Taylor- og Laurentrækker
  • Poler og nulpunkter. Residuesætningen og dens anvendelse til beregning af bestemte integraler

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Obligatoriske løbende opgaver

    EKA

    N300039112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N300039102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i Blackboard.

    ECTS-point

    10

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    100 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - 56 timer
    • Træningsfase: 44 timer

    Introfasen vil introducere de generelle begreber og teorier og øvelsestimerne vil blive brugt til at få en dybere forståelse af disse gennem opgaver. Der vil benyttes aktiverende undervisning og, hvis muligt, smart boards.
    Læsning af kursusmaterialet og forberedelse til ugentlige opgaver, individuelt eller i grupper.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Jing Qin qin@imada.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb