
MM546: Partielle differentialligninger: teori, modellering og beregning
Kommentar
13015301(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Fælles undervisning med MM834 Partielle differentialligninger: teori, modellering og beregning
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til calculus, lineær algebra, reel analyse, integralteori og Banachrum.
- Kunne anvende numeriske metoder til løsning af algebraiske og ordinære differentialligninger.
- Kunne programmere i python.
Formål
Formålet med kurset er at introducere modelleringsproblemer fra natur-
og ingeniørvidenskab ved partielle differentialligninger, samt at
analysere og løse disse ligninger både ved analytiske (når passende) og
numeriske metoder.
Kurset bygger videre på den viden erhvervet i
kurserne MM536 (Calculus for matematik), MM538 (Algebra og lineær
algebra), MM533 (Matematisk og numerisk analyse), MM547 (Ordinære
differentialligninger: teori, modellering og beregning) og MM548 (Mål-
integralteori og Banachrum).
Kurset er af høj tværfaglig værdi og
giver et videnskabeligt grundlag for et bachelorprojekt på flere
centrale områder af naturvidenskab.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til:
- at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge,
- at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.
- Give færdigheder i:
- at analysere praktiske og teoretiske problemer med hjælp af numerisk simulering baseret på en egnet matematisk model,
- at analysere en matematisk models kvalitative og kvantitative egenskaber,
- at beskrive og vurdere fejlkilderne ved modellering og beregning for et givet problem,
- at begrunde og vælge mellem relevante analyse- og løsningsmodeller,
- at
beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til
enten fagfæller og ikke- specialister eller samarbejdspartnere og
brugere. - Give viden om:
- matematisk modellering og numerisk analyse af problemstillinger inden for naturvidenskab og teknik,
- teorier, metoder og praksis inden for fagområdet anvendt matematik
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til:
- At formulere partielle differentialligninger som model for simple problemer.
- At klassificere anden ordens PDEer og beskrive deres karakteristiske egenskaber.
- At analysere og simulere partielle differentialligninger ved hjælp af kursets metoder.
- At
konstruere, implementere og analysere numeriske metoder til at beregne
(approksimative) løsninger til partielle differentialligninger. - Mundtlig fremstilling af den individuelle projektopgave og besvar af supplerende spørgsmål.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Klassifikation af anden ordens PDEer: elliptiske, parabolske og hyperbolske problemer.
- Elliptiske randværdiprobler og Galerkin Finitte Elementer.
- Variationsformulering, ellipticitet, og Lax-Milgram sætningen.
- Sobolev rum, Cauchy-Schwarz og Poincare uligheder.
- Poissons ligning: variations form, ellipticitet og FEniCS implementering.
- Galerkin's metod, Galerkin ortogonalitet, bedste approximation, og fejlanalyse.
- Finitte elementer for Poissons ligning, fejlgrænser ved dualitet.
- Neumann, Dirichlet og Robin randbetingelser.
- div-grad operatorer og FEniCS.
- Paraboliske PDEer: Varmeligningen.
- Runge-Kutta tidsintegration i variationsform.
- SDIRK metoder og L-stabilitet.
- Simulering af varmeleding.
- Parabolisk-elliptiske systemer: Navier-Stokes ligningen
- Chorin’s projektions metode.
- Trinvis tryk korrektur - IPC metode.
- Simulation af inkompresible strømninger med værmeoverførning.
- Adaptive kalibrering af PDE modeler.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projektopgave med mundtlig fremstilling
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Reeksamen kan have en anden form end den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 80 forelæsningstimer, holdtimer etc.på et semester.
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 52
- Træningsfase: Antal timer: 28
- Total: Antal timer: 80
Aktiviteter i studiefasen:
- udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- forberedelse af projektet