MM546: Partielle differentialligninger: teori, modellering og beregning

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N300008102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N300008101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

13015301(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Fælles undervisning med MM834 Partielle differentialligninger: teori, modellering og beregning 

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået MM834.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til calculus, lineær algebra, reel analyse, integralteori og Banachrum.
  • Kunne anvende numeriske metoder til løsning af algebraiske og ordinære differentialligninger.
  • Kunne programmere i python.

Formål

Formålet med kurset er at introducere modelleringsproblemer fra natur-
og ingeniørvidenskab ved partielle differentialligninger, samt at
analysere og løse disse ligninger både ved analytiske (når passende) og
numeriske metoder.

Kurset bygger videre på den viden erhvervet i
kurserne MM536 (Calculus for matematik), MM538 (Algebra og lineær
algebra), MM533 (Matematisk og numerisk analyse), MM547 (Ordinære
differentialligninger: teori, modellering og beregning) og MM548 (Mål-
integralteori og Banachrum).

Kurset er af høj tværfaglig værdi og
giver et videnskabeligt grundlag for et bachelorprojekt på flere
centrale områder af naturvidenskab.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til:
    1. at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge,
    2. at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.
  • Give færdigheder i:
    1. at analysere praktiske og teoretiske problemer med hjælp af numerisk simulering baseret på en egnet matematisk model,
    2. at analysere en matematisk models kvalitative og kvantitative egenskaber,
    3. at beskrive og vurdere fejlkilderne ved modellering og beregning for et givet problem,
    4. at begrunde og vælge mellem relevante analyse- og løsningsmodeller,
    5. at
      beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til
      enten fagfæller og ikke- specialister eller samarbejdspartnere og
      brugere.
  • Give viden om:
    1. matematisk modellering og numerisk analyse af problemstillinger inden for naturvidenskab og teknik,
    2. teorier, metoder og praksis inden for fagområdet anvendt matematik

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til:

  • At formulere partielle differentialligninger som model for simple problemer.
  • At klassificere anden ordens PDEer og beskrive deres karakteristiske egenskaber.
  • At analysere og simulere partielle differentialligninger ved hjælp af kursets metoder.
  • At
    konstruere, implementere og analysere numeriske metoder til at beregne
    (approksimative) løsninger til partielle differentialligninger.
  • Mundtlig fremstilling af den individuelle projektopgave og besvar af supplerende spørgsmål.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Klassifikation af anden ordens PDEer: elliptiske, parabolske og hyperbolske problemer.
  • Elliptiske randværdiprobler og Galerkin Finitte Elementer.
    • Variationsformulering, ellipticitet, og Lax-Milgram sætningen.
    • Sobolev rum, Cauchy-Schwarz og Poincare uligheder.
    • Poissons ligning: variations form, ellipticitet og FEniCS implementering.
    • Galerkin's metod, Galerkin ortogonalitet, bedste approximation, og fejlanalyse.
    • Finitte elementer for Poissons ligning, fejlgrænser ved dualitet.
    • Neumann, Dirichlet og Robin randbetingelser.
    • div-grad operatorer og FEniCS.
  • Paraboliske PDEer: Varmeligningen.
    • Runge-Kutta tidsintegration i variationsform.
    • SDIRK metoder og L-stabilitet.
    • Simulering af varmeleding.
  • Parabolisk-elliptiske systemer: Navier-Stokes ligningen
    • Chorin’s projektions metode.
    • Trinvis tryk korrektur - IPC metode.
    • Simulation af inkompresible strømninger med værmeoverførning.
  • Adaptive kalibrering af PDE modeler.

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Projektopgave med mundtlig fremstilling

    EKA

    N300008102

    Censur

    Intern prøve, to eller flere bedømmere

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

     Oplyses på kurset

    ECTS-point

    10

    Uddybende information

    Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
    Reeksamen kan have en anden form end den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    80 timer per semester

    Undervisningsform

    For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 80 forelæsningstimer, holdtimer etc.på et semester.

    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 52
    • Træningsfase: Antal timer: 28
    • Total: Antal timer: 80

    Aktiviteter i studiefasen:

    • udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
    • forberedelse af projektet

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Achim Schroll achim@imada.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode