MM537: Introduktion til Matematiske Metoder

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N300005112, N300005102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N300005101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

13011901(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Fælles undervisning med DM549: Diskrete metoder til datalogi og DM547: Diskret matematik.


Indgangskrav

Kurset kan ikke følges hvis man har bestået: MM540, DM527, DM535, DM547 og DM549.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have A-niveau i matematik fra en gymnasial uddannelse.

Formål

Kurset giver et fundament for det videre studie i matematik idet de
studerende bl.a. lærer om logik og herunder, hvordan man ræsonnerer i
matematik. Derudover bliver de introduceret for andre fundamentale
begreber, som mængder, relationer og funktioner, som er grundlæggende i
matematikken.

Kurset danner grundlag for samtlige efterfølgende
kurser på Bachelorgraden i matematik og anvendt matematik idet de
studerende her lærer de grundlæggende metoder i matematik. Kurset
spiller endvidere sammen med kurserne MM536 Calculus i matematik idet,
de studerende lærer om de underliggende mængdeteoretiske definitioner af
begreber anvendt i analysen, samt kurset MM5xx Algebra 1, da de fx
lærer om ækvivalensrelationer, som er et vigtigt begreb i algebraen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give færdigheder i at kunne opstille og gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Give viden om matematikkens teoribygning indenfor bl.a. mængdeteori og grundlæggende talteori.

Målbeskrivelse

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus
på at give viden om grundlæggende matematiske begreber og emner, at give
kompetence til at opstille, gennemføre og fremstille matematiske
ræsonnementer samt at give færdigheder i at

  • formalisere udsagn på en korrekt logisk måde.
  • udtrykke sig kort og præcist.
  • bevise
    påstande ved hjælp af forskellige bevismetoder såsom direkte bevis,
    kontrapositionsbevis, modstridsbevis og induktionsbevis.
  • anvende kendte begreber, resultater og teknikker på konkrete problemer, kendte såvel som nye.
  • argumentere fyldestgørende for sine løsninger.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Logik
  • Mængder og kardinalitet
  • Funktioner
  • Bevisteknikker: direkte bevis, kontrapositionsbevis, modstridsbevis og induktionsbevis
  • Talteori, herunder delelighed, primtal og kongruenser
  • Relationer, herunder forskellige repræsentationer af relationer, lukninger, partielle ordninger og ækvivalensrelationer

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Obligatoriske opgaver

    EKA

    N300005112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    1

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N300005102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard.

    ECTS-point

    4

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    58 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

    For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at der er 58 forelæsningstimer, holdtimer etc.på et semester.

    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
    • Træningsfase: Antal timer: 24
    • Studiefase: Antal timer: 10
    • Total: Antal timer: 58

    I introfasen benyttes en modificeret udgave af klassisk forelæsning, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, med såvel teori som eksempler baseret på konkrete data. I disse timer er der mulighed for spørgsmål og diskussion. I træningsfasen arbejdes der med regneopgaver og diskussionsemner, som relaterer sig til indholdet i de forudgående introfasetimer. I disse timer er der mulighed for at arbejde specifikt med særligt vanskelige emner. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med opgaver og forståelsen af fagets termer og begreber diskuteres. Der er efterfølgende mulighed for at bringe spørgsmål op i enten introfasetimerne eller træningsfasetimerne.

    Aktiviteter i studiefasen: De studerende arbejder i deres studiegrupper med at lære grundlæggende begreber og teknikker fra kurset.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Lene Monrad Favrholdt lenem@imada.sdu.dk

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode