MM536: Calculus for Matematik
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset vil træne de studerende i at behandle naturvidenskabelige modeller ved at identificere og bruge relevante matematiske metoder fra analyse, herunder matematisk symbolsprog og logisk argumentation.
Kurset giver et fagligt grundlag for at studere emnerne indenfor matematisk og numerisk analyse (MM533, MM548, MM549), teorien om ordinære og partielle differentialligninger (MM547, MM546, MM546), statistik (ST521, ST522), der er placeret senere i uddannelserne i matematik og anvendt matematik.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give færdigheder i anvende tankegange og fagudtryk fra fagets grundlæggende discipliner; analysere og vurdere teoretiske og praktiske problemer med henblik på anvendelse af en egnet matematisk model; formidle matematisk tankegang skriftligt og mundtligt
- Give viden om matematikkens grundlæggende vidensdannelse, teori og metoder; at kunne foretage analyser ved brug af matematiske metoder og forholde sig kritisk til videnskabelige teorier og modeller.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Anvende metoder og resultater inden for differential- og integralregning til at analysere og forklare opførslen af modeller, som præsenteres i kurset.
- Formulere og gennemføre ræsonnementer i et korrekt matematisk symbolsprog i forbindelse med givne matematiske problemstillinger inden for kursets pensum.
- Løse givne matematiske problemer inden for kursets pensum.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Funktionsbegrebet.
- Reelle og komplekse tal.
- Differentiation og integration af funktioner af en og flere variable.
- Differentialligninger.
- Vektorregning.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatorisk opgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 56
- Træningsfase: Antal timer: 30
- Studiefase: Antal timer: 30
Aktiviteter i studiefasen:
- udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
- kritisk diskussion af begreberne præsenteres under forelæsningerne