MM531: Differentialligninger II

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N300003102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N300003101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

13008201(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Fælles undervisning med MM831: Differentialligninger II samt MM547: Ordinære differentialligninger: Teori, modellering og beregning.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der har enten fulgt eller bestået MM534, MM547 eller MM831.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til begrebet af en funktion, reelle og komplekse tal, differentiering og integration af funktioner af en og flere variable, vektor calculus, Konvergens af følger, Newton’s metode.
  • Være bekendt med: systemer af lineære ligninger, matricer, determinanter, vektorrum, skalar produkt og ortogonalitet, lineære transformationer, egenvektorer og egenværdier, diagonalisering, polynomier, stokastiske variable, normalfordelingen
  • Have kendskab til at implementere algoritmer som computer programmer og beregne numeriske approksimationer til matematiske problemer som ikke kan løses eksakt.

Formål

Formålet med kurset er at analysere og løse ordinære differentialligninger med numeriske metoder.

Kurset bygger videre på den viden erhvervet i kurserne MM536 (Calculus for Matematik), MM533 (Matematisk og numerisk analyse), MM538 (algebra og lineær algebra) og MM507 (differentialligninger)/ første halvdel af MM545 (Differentialligninger og geometri).

Kurset giver et videnskabeligt grundlag for et bachelorprojekt på flere centrale områder af naturvidenskab.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give kompetence til:
    1. håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge.
  • Give færdigheder i:
    1. analysere praktiske og teoretiske problemer med hjælp af numerisk simulering baseret på en egnet matematisk model.
    2. beskrive og vurdere fejlkilderne ved modellering og beregning for et givet problem
    3. begrunde og vælge mellem relevante analyse- og løsningsmodeller
  • Give viden om:
    1. matematisk modellering og numerisk analyse af problemstillinger inden for naturvidenskab og teknik.
    2. forståelse og refleksion over teorier, metoder og praksis inden for fagområdet anvendt matematik.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  1. konstruere, implementere og analysere numeriske metoder til at beregne (approksimative) løsninger til differentialligninger
  2. fremstille mundtlig et emne og besvare supplerende spørgsmål inden for kursets pensum

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  1. Numeriske metoder: (indlejret) Runge-Kutta metoder og adaptivitet.
  2. Stivhed, implicitte metoder, A-stabilitet.
  3. Introduktion til Ito-SDEer: Ito integral, Ito proces, Ito formel.
  4. Numeriske metoder for SDEer: Euler-Maruyama og Milstein metoder, svag og stærk konvergens.

Litteratur

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N300003102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

5

Uddybende information

Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Reeksamen kan have en anden form end den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

42 timer per semester

Undervisningsform

For at sætte de studerende i stand til at nå læringsmålene for kurset tilrettelægges undervisningen således, at

Der er 42 forelæsningstimer, holdtimer etc. på et semester.

Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
  • Træningsfase: Antal timer: 14
  • Total: Antal timer: 42

Aktiviteter i studiefasen:

  • udarbejdelse af øvelser i studiegrupper
  • forberedelse af projekter
  • at bidrage til online læring aktiviteter i forbindelse med kurset

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Ralf Zimmermann zimmermann@imada.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Institut for Matematik og Datalogi (matematik)

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode