
MM107: Dynamiske modeller og fagsamspil
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at introducere matematiske modelleringsproblemer fra natur-, ingeniør- og samfundsvidenskab ved differentialligninger, og at analysere og løse disse ligninger både ved analytiske og numeriske metoder, samt at sætte den studerende i stand til at tilrettelægge, evaluere og reflektere over undervisningsforløb med matematisk modellering som den centrale læringsaktivitet og med deltagelse af matematik og mindst et andet matematikholdigt fag.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på 1. og 2. semester og giver et fagligt grundlag for Masterafhandlingen, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til kende, kunne udvikle og behandle matematiske modeller og kritisk kunne diskutere deres gyldighed, samt at formidle matematikfaglige emner til en udvalgt målgruppe med inddragelse af visuelle eller beregningstekniske hjælpemidler.
- Give færdigheder i at analysere praktiske og teoretiske problemer med hjælp af numerisk simulering baseret på en egnet matematisk model, at analysere en matematisk models kvalitative og kvantitative egenskaber, samt at udvikle korte tværfaglige undervisningsforløb centreret om matematisk modellering og baseret på pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for valg af undervisningsformer og læringsressourcer.
- Give viden om matematisk modellering og numerisk analyse af problemstillinger inden for naturvidenskab, teknik og samfundsvidenskab samt om pædagogiske og fagdidaktiske begrundelser for den matematiske modelleringsproces faglige og læringsmæssige potentiale i flerfaglig undervisning.
Målbeskrivelse
- Forstå og behandle modeller for komplekse processer i naturvidenskab
- Formulere en differentialligning som model for et simpelt problem og løse den ved teknikker undervist i kurset.
- Konstruere, implementere og analysere numeriske metoder til at beregne (approksimative) løsninger til differentialligninger
- Reflektere over og udvikle praksis inden for undervisningen i de naturvidenskabelige fag på ungdomsuddannelsesniveau
- Begrunde og udvikle et tværfagligt undervisningsforløb
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Første ordens differentialligninger og matematiske modeller
- Systemer af første ordens differentialligninger, og højere ordens lineære ligninger
- Numeriske metoder
- Fag og fagsamspil, typer og begrundelser
- Matematisk modelleringskompetencen som en tværfaglig kompetence
- Matematisk modellering som et fagdidaktisk og pædagogisk redskab til fagsamspil mellem matematik og matematikholdige fag
- Fagsamspil og undervisningsdesign
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 28 timer
- Træningsfase: 24 timer, heraf: eksaminatorie: 24 timer
Aktiviteter i studiefasen: Studiefasen vil blive brugt til to projekter som indgår i kursusporteføljen. Det forventes, at de studerende selvstændigt arbejder med en matematisk modelleringsopgave og udvikling af et tværfagligt undervisningsforløb inden for de overordnede rammer for projekterne, som beskrives i kurset.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Amalie Thorup Eich-Høy | amtho@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi | |
Connie Svabo | svabo@imada.sdu.dk | Institut for Matematik og Datalogi |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
Master i matematik - optag 1.september 2019, 2020 og 2021 | Master i matematik (master i) | Master i matematik | Odense | 3 | E21, F22 |
Master i matematik - optag 1.september 2019, 2021 og 2023 | Master i matematik (master i) | Master i matematik | Odense | 3 | E22, E23 |