KE828: Medicinalkemi B
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N540040102, N540040112
Censur: Ekstern prøve, Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala, Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat
STADS ID (UVA): N540040101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 24-10-2018
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til grundlæggende biokemi
- Have kendskab til grundlæggende almen og organisk kemi
- Have kendskab til grundlæggende medicinalkemi
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå hvordan lægemidlers fysisk-kemiske egenskaber påvirker de farmakokinetiske egenskaber og hvordan disse kan optimeres, hvilket er vigtigt i forhold til udvikling af lægemidler med gode ADMET egenskaber.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne medicinalkemi A (KE511/FA506), organisk kemi (KE505) og grundlæggende biokemi (BMB530), og giver et fagligt grundlag for at gennemføre et speciale i medicinalkemi.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at tage ansvar for egen faglige udvikling
- Give kompetence til at udarbejde løsningsmodeler både selvstændigt og ved samarbejde på tværs af faglig baggrund (kemi/medicinalkemi/farmaci)
- Give færdigheder i formidling og kritisk analyse af forskningsresultater og forskningsbaseret viden
- Give viden om vigtige elementer i lægemiddeldesign og optimering i den prækliniske fase
- Give viden om eksperimentelle metoder der bruges indenfor medicinalkemisk forskning
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Redegøre for fysisk-kemiske egenskabers påvirkning af drugs ADMET egenskaber.
- Redegøre for forskellige optimeringsstrategier af fysisk-kemiske egenskaber, herunder brugen af fysisk-kemiske deskriptorer.
- Redegøre for target-ligand interaktioner samt metoder til optimering af disse.
- Redegøre for og diskutere medicinalkemiske artikler indeholdende ADMET data.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Fysisk-kemiske egenskaber og deskriptorer (pKa, lipofilicitet, opløselighed, Fsp3, LE, LLE m.m.)
- ADMET (permeabilitet, metabolsk stabilitet, plasma stabilitet, CYP inhibering, hERG blokering, toksicitet, farmakokinetik, blod-hjerne barrieren)
- Optimeringsstrategier (bl.a. brugen af fluor og deuterium)
- Target-ligand interaktioner
- Fragmentbaseret drug design
- Modeling i medicinalkemi (farmakoformodellering, homologimodeller, docking, in silico screening)
- Casestudies
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Juni
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N540040101, KE828: Medicinalkemi B |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
N540040102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
25 minutter
Hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler: Artikel, præsentation (fx PowerPoint) og computer til brug ved præsentation.
ECTS-point
5
Uddybende information
Mundtlig eksamen uden forberedelsestid. Artikel til eksamen udleveres senest to uger inden eksamen.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
4 elektroniske test
EKA
N540040112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
0
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Introfase: 26 timer
Træningsfase: 16 timer, heraf: eksaminatorie: 16 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstudium af lærebog og artikler
- Løsning af opgaver
- E-tests
- Forberedelse af studenterpræsentationer
- Repetition op til eksamen