KE814: Videregående organisk syntese
Kommentar
Hvis man påtænker at tage både KE553/KE835 Heterocyklisk kemi og KE518/KE814 Videregående organisk syntese i sin samlede uddannelse, anbefales det at tage KE553/KE835 først eller at følge kurserne samtidigt.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Deltagerne vil tilegne sig et bredt kendskab til moderne organisk kemiske reaktioner og deres mekanismer og herved blive i stand til at designe synteseruter til komplekse målmolekyler, som for eksempel lægemidler og
- Give kompetence til at planlægge synteseprojekter.
- Give færdigheder i design og planlægning af synteseruter til givne målstoffer.
- Give viden om organisk kemiske reaktioner og deres teoretiske grundlag og mekanismer.
Målbeskrivelse
- Udføre
en retrosyntetisk analyse af et givet målmolekyle, f.eks. et naturstof
eller et lægemiddel, med henblik på syntese af dette stof. - Designe en synteserude til målmolekylet baseret på den retrosyntetiske analyse.
- Forklare
retrosyntetiske begreber (f. eks. disconnection, functional group
interconvertion (FGI), synthon) og strategier (f.eks. konvergent vs.
lineær syntesestrategi) - Redegøre for og give eksempler på
beskyttelsesgrupper for funktionelle grupper som alkoholer, aminer,
karboxylsyrer, aldehyder og ketoner, angive betingelser for introduktion
og afbeskyttelse, og benytte disse i udarbejdelsen af synteseruter. - Redegøre for de gennemgåede reaktioner samt grundlæggende reaktioner, herunder:
- Foreslå reaktionsbetingelse for en given transformation
- Forudsige produktet af en given reaktion
- Foreslå en plausibel reaktionsmekanisme for reaktionen
- Funktionel gruppe interkonverteringer (FGI):
- Oxidationer
- Reduktioner
- Substitutions-, additions- og eliminationsreaktioner
- Reaktioner der danner nye karbon-karbon bindinger:
- Alkylering af enolater og enaminer (inkl. aldol reaktionen)
- Pericycliske reaktioner (cycloadditioner, sigmatropiske og elektrocycliske reaktioner)
- Palladium-katalyserede koblingsreaktioner
- Olefin metatese
- Redegøre for mekanismer for de overnævnte reaktioner
- Redegøre
for kemoselektivitet, regioselektivitet og stereoselektivitet
(herunder, diastereo- og enantioselektivitet), og relatere dette til de
overnævnte reaktioner. - Anvende og diskutere avanceret ny litteratur inden for syntetisk organisk kemi.
Indhold
- Udføre
en retrosyntetisk analyse af et givet målmolekyle, f.eks. et naturstof
eller et lægemiddel, med henblik på syntese af dette stof. - Designe en synteserude til målmolekylet baseret på den retrosyntetiske analyse.
- Forklare
retrosyntetiske begreber (f. eks. disconnection, functional group
interconvertion (FGI), synthon) og strategier (f.eks. konvergent vs.
lineær syntesestrategi) - Redegøre for og give eksempler på
beskyttelsesgrupper for funktionelle grupper som alkoholer, aminer,
karboxylsyrer, aldehyder og ketoner, angive betingelser for introduktion
og afbeskyttelse, og benytte disse i udarbejdelsen af synteseruter. - Redegøre for de gennemgåede reaktioner samt grundlæggende reaktioner, herunder:
- Foreslå reaktionsbetingelse for en given transformation
- Forudsige produktet af en given reaktion
- Foreslå en plausibel reaktionsmekanisme for reaktionen
- Funktionel gruppe interkonverteringer (FGI):
- Oxidationer
- Reduktioner
- Substitutions-, additions- og eliminationsreaktioner
- Reaktioner der danner nye karbon-karbon bindinger:
- Alkylering af enolater og enaminer (inkl. aldol reaktionen)
- Pericycliske reaktioner (cycloadditioner, sigmatropiske og elektrocycliske reaktioner)
- Palladium-katalyserede koblingsreaktioner
- Olefin metatese
- Redegøre for mekanismer for de overnævnte reaktioner
- Redegøre
for kemoselektivitet, regioselektivitet og stereoselektivitet
(herunder, diastereo- og enantioselektivitet), og relatere dette til de
overnævnte reaktioner. - Anvende og diskutere avanceret ny litteratur inden for syntetisk organisk kemi.
Litteratur
Clayden, Greeves and Warren: Organic Chemistry, 2nd edition, Oxford University Press, 2012.
Videnskabelige artikler og noter.
Se Itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Hjælpemidler tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 30
- Træningsfase: Antal timer: 14
Undervisningen foregår som forelæsninger hvor det bruges en blanding af slides og tavle og hvor det er indlagt spørgsmål og opgaver med jævne mellemrum. Det arbejdes med opgaver hjemme som præsenteres af de studerende i eksaminatorietimerne. Mod slutningen af kurset lægges det vægt på retrosyntese og desing af synteseruter hvor det gennemgåede materialet bruges.
Aktiviteter i studiefasen: selvstudie af lærebog og forelæsningsnoter og arbejde med opgaver som skal præsenteres i eksaminatorietimer
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.