
KE812: Kemiske undervisningsforsøg
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
færdigheder, der muliggør undervisning i kemi i gymnasieskolen.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på bacheloruddannelsen eller tilsvarende uddannelse.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at planlægge og gennemføre kemiske undervisningsforsøg
Målbeskrivelse
- gennemføre kemiske undervisningseksperimenter efter en forelagt vejledning.
- vurdere risici ved kemiske undervisningseksperimenter.
- perspektivere undervisningseksperimenters faglige og undervisningsmæssige indhold.
- redegøre for gymnasiets kemiundervisning med hensyn til læseplaner, niveau og lærebøger.
Indhold
af demonstrationseksperimenter inden for området almen kemi, uorganisk
og organisk kemi.
- Udførelse af et elevforsøg/hvordan skriver man en rapport på gymnasieniveau?
- Forsøg med brug af dataopsamling
- Et emneområde
- En dag med mikroskalaforsøg
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Træningsfase: 50 timer, heraf: aboratorieøvelser: 50 timer
Hele kurset er laboratorieøvelser. Der vil hovedsageligt blive lavet demonstrationsøvelser, men også nogle elevforsøg. Forsøgene er i de emner, der er kernestof i gymnasiet. De studerende skal både følge givne vejledninger og selv finde forsøg. Der vil blive givet respons fra underviser og de øvrige studerende. I studiefasen forbereder de studerende sig på demonstrationsøvelserne og senere på den mundtlige eksamen.
I træningsfasen arbejdes med laboratorieøvelser. De studerende arbejder med udførelse og præsentation af undervisningsforsøg og giver hinanden respons.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.