KE810: Biouorganisk kemi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende som tager kurset, forventes at have et grundlæggende kendskab til fysisk, uorganisk og organisk kemi, strukturerne af simple (bio) organiske molekyler, formler for simple metalsalte, pH og nogle af de teknikker (magnetiske, vibrationelle og optiske spektrosokopier og røntgendiffraktion), som anvendes til at udføre strukturbestemmelse.
Typisk er det kemistuderende som tager dette kursus, men emnet er tværfagligt, og studerende fra biologi, BMB, biomedicin, fysik og farmaci kan potentielt være interesserede. Individuelle projekter og dermed kravet om forkundskaber kan skræddersys i overensstemmelse hermed.
Formål
Formålet med kurset er at give de studerende mulighed for at rationalisere de væsentlige roller for de "uorganiske" grundstoffer i biologi og geobiosfæren.
Kurset giver baggrund for studerende der er interesseret i biokemi, materialer, medicinal uorganisk kemi, enzymatisk katalyse, strukturel kemi og bioteknologi.
Kurset bygger videre på viden erhvervet i KE525 eller tilsvarende, men der er en stor grad af fleksibilitet med hensyn til indhold, der kan skræddersys til specifikke interesser.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at forudsige og forstå funktionen af d-blok (overgangs) metalioner i metalloenzymer og dermed det kemiske grundlag for sunde og syge tilstande i levende organismer, herunder mennesker.
- Forstå indflydelsen på de biologiske kredsløb for vigtige elementer, C, H, N, S, P osv.
- Bruge online-ressourcer som Protein Data Bank og søge, finde og læse primær litteratur
Målbeskrivelse
At de studerende opnår fundamentalt kendskab til biokemi af udvalgte grundstoffer og overvejende sporstoffer.
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forstå grundstoffernes typiske roller og kemi af, især de metalioner, der er essentielle for levende systemer, f.eks. strukturelle, recognition, sensor roller og redox- og ikke-redox katalytiske roller.
- Rationalisere specifikke metalioners rolle i metalloenzymer til at katalysere energiske og stereo- og enantioselektivt vanskelige reaktioner
- Vurdere reaktionsmekanismer foreslået for den biologiske aktivering af små molekyler igennem og sammenligninger til kendte kemi af elementerne.
- Forklare grundprincipperne i brugen af optiske, vibrations- og magnetisk resonans, Mossbauer spektroskopier, røntgen diffraktion og fluorescens, elektrokemiske og andre udvalgte metoder til karakterisering af biomolekylære forbindelser indeholdende ethvert element i det periodiske system
- Foreslå spektroskopiske og andre teknikker egnet til undersøgelse af specifikke metalloenzymer.
- Kunne læse og forstå primære forskningsartikler og kritisk vurdere fortolkningen af data fra en række forskellige teknikker.
- Forklare den gensidige afhængighed af livsformer og geologi gennem udveksling af elementer og kemikalier og virkningen af livet på stofomsætning i biosfæren.
- Forklare potentialet til behandling af sygdomme hos mennesker gennem manipulation af genetiske og miljømæssige elementære ubalancer.
- Bruge gratis databaser, især Protein Data Bank til download af krystalstrukturkoordinater, analysere strukturen og udarbejde egne diagrammer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- De biologiske væsentlige elementer og deres roller
- Homeostase
- Genetiske og miljømæssige sygdomme associeret med elementær ubalance
- Strukturerne af fælles motiver i metalloenzymers aktive sites
- Transport af O2
- Reaktive Oxygen Species (ROS) og deres ødelæggelse
- Aktiveringen af O2 fra Fe, Cu og Mn enzymer til de selektive oxidationsreaktioner, der er nødvendige i biosyntesen af aminosyrer, DNA, RNA, hormoner osv
- Aktiveringen af H2O af Mo enzymer til selektive oxidationer
- Kvælstof-cyklus
- Metaller som Lewis-syrer i hydrolyseenzymer
- Bioorganometallisk kemi
- Reaktioner af små molekyler CO, NO, H2, osv. med metalloenzymer
- De vigtige co-faktorer i fotosyntese og hydrogenase enzymer og dermed natures skabelon til kunstig fotosyntese
- Metaller i medicin
- Organiske stoffer og antibiotika som in vivo metal ion-chelatorer
- Vitaminer og mineraler
- Radioisotop-imaging og terapi (inklusiv besøg til OUH PET center)
- Magnetisk resonans-imaging (MRI)
- Biomineralisering
Litteratur
Artikler der lægges på Elearn.
Wolfgang Kaim, Brigitte Schwederski, Axel Klein: Bioinorganic Chemistry - Inorganic Elements in the Chemistry of Life: An Introduction and Guide, 2nd Edition, ISBN: 978-0-470-97523-7.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Præsentation og deltagelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Præsentation af individuelt projekt til klassen og deltagelse i præsentationer for andre studerende ved at stille spørgsmål.
Er en forudsætning for at deltage i eksamenselement a).
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N540014101, KE810: Biouorganisk kemi |
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Portfolio bestående af teoretisk eksamen (1½ time) (50%) og rapport (50%).
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 16
- træningsfase: Antal timer: 26, heraf 20 timer eksaminatorie og 6 timer ekskursion
Introfasen består af forelæsninger, hvor der opfordres til dialog mellem lærer. Her gives en kortfattet introduktion til kursets emner og vejen til kompetenceopnåelse som supplement til lærebogen, som de studerende forventes at studere selvstændigt.
I træningsfasen opdyrkes kompetencer indenfor kursets centrale dele. Eksaminatorietimerne er baseret på problemløsning, præsentationer (inklusive produktion af en fælles poster omkring et bestemt tema), databehandling af tilgængelige proteindatabaser og en ekskursion til OUH.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og kilder, som de selv finder igennem biblioteket og den primære forskningsbaserede litteratur, f.eks. tidskriftsartikler, til udarbejdelsen af en 10 siders skriftlig individuel opgave, som indleveres en uge før den mundtlige eksamen. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver til den mundtlig eksamen.
Kurset forventes af have en jævn belastning igennem hele semesteret.
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstudium af lærebogen
- Litteratursøgning til eget projekt