KE553: Heterocyklisk kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N530051102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530051101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 11-10-2021


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

  • Kurset samlæses med det tilsvarende kandidatkursus KE835 ( det tidligere KE823). 
  • Hvis man påtænker at tage både KE553/KE835: Heterocyklisk kemi og KE518/KE814 Videregående organisk syntese i sin samlede uddannelse, anbefales det at tage KE553/KE835 først eller at følge kurserne samtidigt.
  • Kurset afvikles primært i første halvdel af forårssemesteret

Indgangskrav

Kurset kan ikke vælges hvis du har bestået, er tilmeldt eller har fulgt KE526, KE823 eller KE835, eller hvis KE526, KE823 eller KE835 indgår som obligatorisk i din studieordning.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at: 
  • have kendskab til fysisk og organisk kemi herunder organiske molekylers struktur og reaktioner samt pH begrebet og termodynamik.
  • have erfaring med brugen af reaktionsmekanismer.
KE505: Organisk kemi (10 ECTS), KE521: Grundstoffernes Kemi eller KE528: Indledende Uorganisk Kemi og KE537: Mikro- og Makroskopisk Fysisk Kemi forudsættes kendt. 
Lignende kurser i organisk og fysisk kemi, som fx Organisk Kemi og Fysisk Kemi på ingeniøruddannelsen i Kemi og Bioteknologi kan også give de faglige forudsætninger.

Formål

Formålet med kurset er at gøre de studerende fortrolige med de heterocykliske forbindelsers betydning i moderne organisk kemi - herunder syntese af de almindeligste heterocykler samt deres kemiske egenskaber.

Kurset bygger først og fremmest på de kompetencer, der er erhvervet i KE505 eller tilsvarende med en systematisk gennemgang af den organiske kemi. Kurset er baseret på, at de studerende er på tredje studieår af en uddannelse indenfor kemi, farmaci eller kemiteknik, således at de kan relatere kurset til andre fagdiscipliner indenfor kemi, f.eks. medicinalkemi, spektroskopi, teknisk kemi, fysisk kemi eller uorganisk kemi.

I forhold til uddannelsernes kompetenceprofiler har kurset særligt fokus på at udvide og forbedre den studerendes grundlag for at planlægge organiske synteser og anvende reaktionsmekanismer indenfor moderne organisk kemi. 
Herved bidrager kurset med konkret viden om 
  • kemiens grundlæggende vidensdannelse og eksperimentelle metoder indenfor organisk kemi, 
  • aktuelle emner i nyere kemiforskning, 
  • at kunne forstå og reflektere over teorier, metoder og praksis inden for det kemiske fagområde,
  • at kunne tilegne sig viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende, samt færdigheder til at kunne anvende metoder til at undersøge konkrete kemiske fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt, samt kompetencer til at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålene for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • navngive simple alifatiske og aromatiske heterocykliske forbindelser
  • anvende reaktionsmekanismer til at forudsige dannelsen af udvalgte heterocykliske forbindelser
  • forklare og redegøre for reaktiviteten af udvalgte heterocykliske forbindelser
  • redegøre
    for eksempler på anvendelser af udvalgte heterocykliske forbindelser i
    forbindelse med f.eks. medicinalkemi og supramolekylær kemi

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Generel navngivning af heterocykliske forbindelser.
  • Syntese
    og kemiske egenskaber af heterocykliske forbindelser, herunder
    pyrroler, furaner, thiophener diverse fem-ledede heterocykler med
    flere heteroatomer, pyridiner, diaziner og annulerede heterocykler 
  • Brug af reaktionsmekanismer til at forklare dannelsen af heterocykliske forbindelser
  • Eksempler på anvendelser af heterocykler i f.eks. medicinalkemi og supramolekylær kemi

    Litteratur

    • John A. Joule and Keith Mills: Heterocyclic Chemistry, 5th Edition
    • Andet materiale kommunikeres via itslearning.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N530051102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    30 minutter (+ 60 minutter forberedelse)

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Vejledende antal undervisningstimer

    42 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning) antal timer: 30
    • Træningsfase: Antal timer: 12

    I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler heri. Derudover indgår udarbejdelse af skriftlige opgaver som et centralt element i studiefasen. De studerende vil selvstændigt skulle finde og læse forskningsartikler. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens indhold samt at reservere en mindre del til repetition op til den mundtlige eksamen.

    Aktiviteter i studiefasen:

    • Selvstudium af lærebogen
    • Skriftlige opgaver
    • Litteratursøgning og læsning af forskningsartikler
    • Repetition op til eksamen

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Jan Oskar Jeppesen joj@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.