KE535: Kemi for biologer
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset giver en general basis for forståelsen af de kemiske problemstillinger, som indgår i en lang række kurser på biologistudiet herunder Økologi (BB510), Mikrobiologi (BB509) og Zoofysiologi (BB511).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetencer til at kunne løse kemiske problemstillinger herunder pH, ligevægtsberegninger, elektrokemi, kinetik og termodynamik i relation til biologiske emner
- Udføre analytisk kemiske eksperimenter samt analysere og fortolke eksperimentelle data
- Give viden om molekylers kemiske struktur og funktionelle grupper i organiske forbindelser.
- Reaktivitet og fysiske egenskaber af organisk forbindelser
- Grundlæggende uorganisk kemi inkl. stoffers egenskaber
- Give et grundlæggende kendskab til kemisk nomenklatur og fagsprog
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- forklare betydningen af forskellige typer af kemiske bindinger
- identificere simple molekyler og ioner samt opskrive Lewis-strukturer og geometrier for disse.
- afstemme kemiske reaktioner herunder syre-base og redox samt foretage mængdeberegninger.
- anvende Le Chateliers princip på en kemisk ligevægt og foretage beregninger af ligevægtsblandinger herunder pH-beregninger i forbindelse med syre/base-systemer, opløseligheds- og gasligevægte.
- identificere reaktionstyper af nulte, første og anden ordens kinetik samt anvende begrebet aktiveringsenergi.
- identificere og anvende begreberne enthalpi, entropi, varmekapacitet, fri energi og opløselighedsprodukt i simple beregninger.
- foretage beregninger af koncentrationer, potentialer og ligevægtskonstanter ud fra Nernsts ligning.
- aflæse og optegne organisk kemiske strukturformler samt genkende grundstrukturer og funktionelle grupper.
- anvende nomenklaturreglerne for simple organiske molekyler samt genkende almindelige trivialnavne.
- at genkende funktionelle grupper i repræsentative biomolekyler og deres betydning.
- at redegøre for betydningen af grundstrukturer og funktionelle principper i forhold til reaktivitet og fysiske egenskaber.
- at bruge kemisk struktur til at forklare reaktivitet og fysiske egenskaber.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Atomstruktur i relation til det periodiske systems opbygning.
- Koncepter angående kemisk binding og molekylstruktur.
- Kulbrinter, funktionelle grupper, stereokemi og nomenklatur.
- Hydrofobe og hydrofile egenskaber.
- Kemisk ligevægt, herunder syrer og baser samt opløselighedsligevægte.
- Termodynamik, herunder dennes 1. lov, energi og enthalpi, og 2. lov, entropi og fri energi.
- Elektrokemi med fokus på kemisk speciering og redoxreaktioner.
- Reaktionskinetik.
- Eksempler på organisk kemiske grupper og deres reaktioner.
- Eksempler på biomolekylære makromolekyler - struktur, kemiske egenskaber og funktion.
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Prøveeksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Prøveeksamen består i to opgaver, der forbereder den studerende på den skriftlige eksamen
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530032101, KE535: Kemi for biologer |
Udprøvninger
Rapporter over laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve b) | N530032101, KE535: Kemi for biologer |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning) - antal timer: 34
- Træningsfase: Antal timer: 57, heraf 45 eksaminatorietimer og 12 laboratorietimer
Forelæsningerne introducerer de forskellige faglige aspekter, hvorefter de studerende selvstændigt opnår færdigheder gennem løsning af opgaver og selvstudie af lærebogen. Laboratorieøvelserne giver kendskab til eksperimentel kemi, herunder planlægning, udførelse og fortolkning af analytisk kemiske eksperimenter. De opnåede kompetencer i faget testes individuelt ved udarbejdning af hjemmeopgaver, ved E-test, laboratorierapporter og den skriftlige eksamen. Udfærdigelse af laboratorierapporter og hjemmeopgaver træner de studerende i skriftligt at formidle kemisk viden samt præsentere og fortolke eksperimentelle resultater.
Aktiviteter i studiefasen:
- Selvstændig læsning af lærebogen
- Besvarelse af skriftlige hjemmeopgaver og opgaver til eksaminatorietimerne
- E-tests
- Udfærdigelse af laboratorierapporter, herunder databehandling og rapportskrivning
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.