KE530: Kvantitativ analytisk kemi
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N530030112, N530030102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N530030101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 05-10-2022
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have gennemført kurserne KE501 og BMB544 (eller FF503), FY527 og MM555 (eller FF502) og KE528.
- Have fulgt eller følge samtidigt KE537 og KE504.
Formål
Den studerende skal opnå kendskab til instrumentelle analytiske metoder med henblik på at kunne løse flere faser af en analytisk problemstilling; heriblandt at foretage en kritisk vurdering af den valgte analyseteknik, metodeudvikling samt metodeoptimering. Den studerende skal selvstændigt kunne udføre statistisk analyse af forsøgsdata samt kunne validere en given metode. Desuden skal den studerende kunne foretage en kritisk vurdering af relevant faglig litteratur, og i samarbejde med andre kunne udfærdige en videnskabelig projektopgave.
Den tilhørende undervisning i analytisk kemi, statistik og litteratursøgning skal sikre at den studerende opnår viden om:
- Kromatografiske begreber (retention, selektivitet, resolution, effektivitet, båndbredde) og principper
- Atomemissions- og atomabsorptionsprincipper, samt Lambert-Beers lov
- Kvantificeringsprincipper
- Metodevalidering bl.a. korrekthed, bias, genfinding, relativ standardafvigelse, repeterbarhed/reproducerbarhed, linearitet, detektions- og kvantifikationsgrænser (LOD og LOQ)
- Vigtige statistiske begreber og metoder, herunder statistiske sandsynlighedsfordelinger, estimater og konfidensintervaller, hypotesetestning, variansanalyse og lineær regression
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i grundlæggende kurser i almen og organisk kemi samt fysisk kemi og matematik, og giver et fagligt grundlag for at anvende og kvalificere kvantitative analytisk kemiske teknikker i det videre studium .
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at den studerende er i stand til at:
- kende de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde i et kemisk analyselaboratorium
- kunne systematisk undersøge en analyseteknisk problemstilling
- kunne udføre en litteratursøgning og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger på baggrund af relevante videnskabelige artikler
- kunne anvende teknikker inden for analytisk kemi, herunder HPLC, GC, IC og AAS
- kunne anvende statistiske værktøjer og metoder
- demonstrere fortrolighed med videnskabelige metoder for korrekt databehandling, præsentation og tolkning
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Foretage en kritisk vurdering af en given analyseteknik med fokus på optimering og validering
- Udføre og anvende en litteratursøgning inden for projektets emne
- Udvælge og anvende egnede statistiske metoder
- Fortolke resultater ved anvendelse af statistiske analyser og tests
- Gennemføre analyser ved anvendelse af HPLC, GC og AAS ud fra givne forskrifter
- Kende til standardisering, certificering, akkreditering, samt GLP/GMP begrebet
- Arbejde fornuftigt og sikkert i et analysekemisk laboratorium
- Udfærdige en videnskabelig rapport med teoretisk og eksperimentelt indhold
Indhold
Analytisk kemi
- Almene kromatografiske begreber samt metodeudvikling, -optimering og –validering. Indflydelse af de mobile og stationære faser, samt kolonnevalg
- Væskekromatografi (LC bl.a. HPLC og IC). Apparatur, anvendelse og princip
- Gaskromatografi (GC). Apparatur, anvendelse og princip
- Atomabsorptionsspektroskopi (AAS). Apparatur, anvendelse og princip
- Kvantificeringsprincipper
Statistik
- Statistiske fordelingsfunktioner og sandsynlighed
- Hypotesetest af en eller to variable (t-test og parret t-test)
- Ensidet og flersidet variansanalyse
- Lineær regressionsanalyse
- Eksperimentelt forsøgsdesign
- Metodevalidering og statistiske analyser
- Usikkerhedsbudgetter
GLP (Good Laboratory Practice)
- Definition af nationale og internationale standarder
- Definition af akkreditering og certificering
- Definition af GMP (Good Manufacturing Practice), GLP (Good Laboratory Practice) og andre Good Practices
Projekt
- Valg og anvendelse af en instrumentel metode (LC, GC og AAS) til at løse den valgte analytiske problemstilling
- Litteratursøgning og vurdering af informationer
- Problemanalyse, -afgrænsning og -formulering
- Forsøgsplaner, metodeudvikling, -optimering og -validering
- Statistisk behandling af forsøgsdata
- Udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger og projektrapport
De ovenstående faglige hovedområder skal anvendes i udfærdigelse af en afsluttende projektrapport. Projektrapporten udarbejdes på baggrund af udleverede eksperimentelt opnåede data, og skal indeholde en kritisk gennemgang af anvendte analytisk kemiske metoder og principper samt kritisk bearbejdning af analytiske data ved anvendelse af statistiske principper. Projektet udarbejdes i grupper bestående af 4-6 studerende, og indgår i bedømmelsen.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser, samt aflevering af projektrapport
EKA
N530030112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
0
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Juni
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530030101, KE530: Kvantitativ analytisk kemi |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
N530030102
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
30 minutter
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
10
Uddybende information
Mundtlig eksamen med individuel bedømmelse. Eksamen tager udgangspunkt i den afleverede projektrapport.
Der gives en samlet bedømmelse af den afleverede rapport og den mundtlige prøve.
Der gives en samlet bedømmelse af den afleverede rapport og den mundtlige prøve.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Analytisk kemi: 32 lektioner
- Analytisk kemi laboratorie: 16 lektioner
- Anvendt statistik: 48 lektioner heraf 16 timers opgaveregning
- Introduktion til projekt og litteratursøgning: 4 timer
- Projektet gennemføres i projektgrupper på 4-6 studerende, hvor de studerende selv danner grupper. Der er løbende kontakt mellem gruppen og de tilknyttede vejledere. Herudover afholdes der gruppemøder, hvor gruppen og alle vejledere deltager
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jose Bonilla | jobo@igt.sdu.dk | SDU Biotechnology | |
Lars Duelund | lad@igt.sdu.dk | SDU Biotechnology | |
Mathias Porsmose Clausen | mpc@igt.sdu.dk | SDU Biotechnology | |
Rime Bahij | rimb@igt.sdu.dk | SDU Chemical Engineering |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.