KE530: Kvantitativ analytisk kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N530030112, N530030102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530030101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 05-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Samlæses delvist med K-PTE4-U1 udbudt af IGT.

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have gennemført kurserne KE501 og BMB544 (eller FF503), FY527 og MM555 (eller FF502) og KE528.
  • Have fulgt eller følge samtidigt KE537 og KE504.

Formål

Den studerende skal opnå kendskab til instrumentelle analytiske metoder med henblik på at kunne løse flere faser af en analytisk problemstilling; heriblandt at foretage en kritisk vurdering af den valgte analyseteknik, metodeudvikling samt metodeoptimering. Den studerende skal selvstændigt kunne udføre statistisk analyse af forsøgsdata samt kunne validere en given metode. Desuden skal den studerende kunne foretage en kritisk vurdering af relevant faglig litteratur, og i samarbejde med andre kunne udfærdige en videnskabelig projektopgave.

Den tilhørende undervisning i analytisk kemi, statistik og litteratursøgning skal sikre at den studerende opnår viden om:
  • Kromatografiske begreber (retention, selektivitet, resolution, effektivitet, båndbredde) og principper 
  • Atomemissions- og atomabsorptionsprincipper, samt Lambert-Beers lov
  • Kvantificeringsprincipper 
  • Metodevalidering bl.a. korrekthed, bias, genfinding, relativ standardafvigelse, repeterbarhed/reproducerbarhed, linearitet, detektions- og kvantifikationsgrænser (LOD og LOQ)
  • Vigtige statistiske begreber og metoder, herunder statistiske sandsynlighedsfordelinger, estimater og konfidensintervaller, hypotesetestning, variansanalyse og lineær regression
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i grundlæggende kurser i almen og organisk kemi samt fysisk kemi og matematik, og giver et fagligt grundlag for at anvende og kvalificere kvantitative analytisk kemiske teknikker i det videre studium . 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at den studerende er i stand til at:
  • kende de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde i et kemisk analyselaboratorium
  • kunne systematisk undersøge en analyseteknisk problemstilling
  • kunne udføre en litteratursøgning og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger på baggrund af relevante videnskabelige artikler
  • kunne anvende teknikker inden for analytisk kemi, herunder HPLC, GC, IC og AAS
  • kunne anvende statistiske værktøjer og metoder 
  • demonstrere fortrolighed med videnskabelige metoder for korrekt databehandling, præsentation og tolkning

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Foretage en kritisk vurdering af en given analyseteknik med fokus på optimering og validering
  • Udføre og anvende en litteratursøgning inden for projektets emne
  • Udvælge og anvende egnede statistiske metoder
  • Fortolke resultater ved anvendelse af statistiske analyser og tests
  • Gennemføre analyser ved anvendelse af HPLC, GC og AAS ud fra givne forskrifter
  • Kende til standardisering, certificering, akkreditering, samt GLP/GMP begrebet
  • Arbejde fornuftigt og sikkert i et analysekemisk laboratorium
  • Udfærdige en videnskabelig rapport med teoretisk og eksperimentelt indhold

Indhold

Analytisk kemi
  • Almene kromatografiske begreber samt metodeudvikling, -optimering og –validering. Indflydelse af de mobile og stationære faser, samt kolonnevalg 
  • Væskekromatografi (LC bl.a. HPLC og IC). Apparatur, anvendelse og princip 
  • Gaskromatografi (GC). Apparatur, anvendelse og princip 
  • Atomabsorptionsspektroskopi (AAS). Apparatur, anvendelse og princip 
  • Kvantificeringsprincipper 
Statistik
  • Statistiske fordelingsfunktioner og sandsynlighed 
  • Hypotesetest af en eller to variable (t-test og parret t-test) 
  • Ensidet og flersidet variansanalyse 
  • Lineær regressionsanalyse 
  • Eksperimentelt forsøgsdesign 
  • Metodevalidering og statistiske analyser 
  • Usikkerhedsbudgetter 
GLP (Good Laboratory Practice)
  • Definition af nationale og internationale standarder 
  • Definition af akkreditering og certificering 
  • Definition af GMP (Good Manufacturing Practice), GLP (Good Laboratory Practice) og andre Good Practices 
Projekt
  • Valg og anvendelse af en instrumentel metode (LC, GC og AAS) til at løse den valgte analytiske problemstilling 
  • Litteratursøgning og vurdering af informationer 
  • Problemanalyse, -afgrænsning og -formulering 
  • Forsøgsplaner, metodeudvikling, -optimering og -validering 
  • Statistisk behandling af forsøgsdata 
  • Udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger og projektrapport
De ovenstående faglige hovedområder skal anvendes i udfærdigelse af en afsluttende projektrapport. Projektrapporten udarbejdes på baggrund af udleverede eksperimentelt opnåede data, og skal indeholde en kritisk gennemgang af anvendte analytisk kemiske metoder og principper samt kritisk bearbejdning af analytiske data ved anvendelse af statistiske principper. Projektet udarbejdes i grupper bestående af 4-6 studerende, og indgår i bedømmelsen.

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Forår

Udprøvninger

Deltagelse i laboratorieøvelser, samt aflevering af projektrapport

EKA

N530030112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

0

Uddybende information

Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Juni

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N530030101, KE530: Kvantitativ analytisk kemi

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N530030102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

30 minutter

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

10

Uddybende information

Mundtlig eksamen med individuel bedømmelse. Eksamen tager udgangspunkt i den afleverede projektrapport.
Der gives en samlet bedømmelse af den afleverede rapport og den mundtlige prøve.

Vejledende antal undervisningstimer

100 timer per semester

Undervisningsform

  • Analytisk kemi: 32 lektioner
  • Analytisk kemi laboratorie: 16 lektioner
  • Anvendt statistik: 48 lektioner heraf 16 timers opgaveregning
  • Introduktion til projekt og litteratursøgning: 4 timer
  • Projektet gennemføres i projektgrupper på 4-6 studerende, hvor de studerende selv danner grupper. Der er løbende kontakt mellem gruppen og de tilknyttede vejledere. Herudover afholdes der gruppemøder, hvor gruppen og alle vejledere deltager

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Rime Bahij rimb@igt.sdu.dk SDU Chemical Engineering

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Jose Bonilla jobo@igt.sdu.dk SDU Biotechnology
Lars Duelund lad@igt.sdu.dk SDU Biotechnology
Mathias Porsmose Clausen mpc@igt.sdu.dk SDU Biotechnology
Rime Bahij rimb@igt.sdu.dk SDU Chemical Engineering

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Fysik, kemi og Farmaci

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2022 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 E23
Teknologisk profil med 30 ECTS speciale - Optaget 2023 Kandidat i Farmaci | Odense 2 F24
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2022 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig med specialisering i Medicinalkemi - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi et-faglig med specialisering i Medicinalkemi - optag 1. september 2022 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2022 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag i Datalogi - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag i Datalogi - optag 1. september 2021 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag i Datalogi - optag 1. september 2022 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
Ikke længere gældende pr-BA Centralt fag kemi to-faglig med sidefag - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
Ikke længere gældende pr. 31.august 2021 BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2020 Bachelor i kemi | Odense 4 E22
Ikke længere gældende pr. BA Centralt fag kemi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i kemi | Odense 4 E22

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.