KE521: Grundstoffernes Kemi
Kommentar
Indgangskrav
Kurset kan ikke følges af studerende, der tidligere har bestået kurset KE528 Indledende uorganisk kemi.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have et grundlæggende kendskab til almen kemi, herunder termodynamik og elektrokemi, samt elementær fysik.
Formål
Kursets formål er at give de studerende kundskaber og færdigheder i elementær uorganisk stofkemi, således at denne viden kan støtte indlæringen og forståelsen af efterfølgende fag i studier inden for kemiteknik, farmaci eller biokemi og molekylærbiologi. Øvelsesdelens formål er at studerende får bredt kendskab til grundstoffernes vigtigste forbindelser og deres reaktioner, samt fundamentale laboratoriefærdigheder.
Kurset bygger oven på grundlæggende viden inden for almen kemi, fysik og matematik, svarende til det første studieår.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
Kemiteknik:
- Viden:
- At tilegne sig stor faglig indsigt almen og organisk kemi, biokemi og mikrobiologi, termodynamik, enhedsoperationer, miljø og materialer.
- Færdigheder:
- at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater i en videnskabelig sammenhæng
- Kompetencer:
- at kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende i kemi.
Farmaci:
- Viden:
- vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder
- Færdigheder:
- At forstå hvorledes viden om naturen opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
- At foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
- At træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- At indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af erfaring med gruppebaseret projektarbejde
- At beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater i en videnskabelig sammenhæng
- Kompetencer:
- at kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler
Biokemi and Molekylærbiologi:
- Viden:
- At tilegne sig viden om centrale videnskabsteoretiske emner
- At kunne forstå hvorledes naturvidenskabelig viden opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
- At kunne foretage analyser ved brug af videnskabelige metoder og forholde sig kritisk til og reflektere over videnskabelige teorier og modeller inden for de biokemiske og molekylærbiologiske fagområder
- At kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende
- Færdigheder:
- At undersøge konkrete biokemiske og molekylærbiologiske fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt
- Kompetencer:
- At indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- klassificere grundstofferne i forhold til det periodiske system.
- anvende denne klassifikation til at forudsige de vigtigste kemiske træk ved en given forbindelse, bl.a. stabilitet, opløselighed, redoxegenskab, reaktioner.
- identificere et givet uorganisk stof ud fra resultatet af en række analytiske reaktioner.
- argumentere for rigtigheden af den foreslåede identifikation.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Periodicitet, tendenser i ioniseringenergier og elektronaffiniteter
- Oxidation states
- Ioner i faste stoffer: gitterenergier og strukturtyper
- Ioner i opløsning: termodynamik og struktur
- Termokemiske cykler
- Frie grundstoffer: struktur og egenskaber
- Hydrogen og s-blok grundstoffer
- p-blok grundstoffer
- Udvalgte d-blok grundstoffer
- Identifikation af ionogene forbindelser
Litteratur
Andrew D. Bond: Chemistry of the Elements, Laboratory Manual.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i 20 timers laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N530002101, KE521: Grundstoffernes Kemi |
Udprøvninger
Godkendelse af 3 skriftlige rapporter der bedømmes samlet
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
3 timers skriftlig prøve
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 20 timer
- Træningsfase 28 timer, heraf eksaminatorier 8 timer og laboratorieøvelser 20 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Skrivning af rapporter
- Løsning af gamle eksamensopgaver, der leveres på Blackboard (med svar)