KE521: Grundstoffernes Kemi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N530002112, N530002122, N530002102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530002101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

10009901 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse. 

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der tidligere har bestået kurset KE528 Indledende uorganisk kemi.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have et grundlæggende kendskab til almen kemi, herunder termodynamik og elektrokemi, samt elementær fysik.

Formål

Kursets formål er at give de studerende kundskaber og færdigheder i elementær uorganisk stofkemi, således at denne viden kan støtte indlæringen og forståelsen af efterfølgende fag i studier inden for kemiteknik, farmaci eller biokemi og molekylærbiologi. Øvelsesdelens formål er at studerende får bredt kendskab til grundstoffernes vigtigste forbindelser og deres reaktioner, samt fundamentale laboratoriefærdigheder.

Kurset bygger oven på grundlæggende viden inden for almen kemi, fysik og matematik, svarende til det første studieår.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

Kemiteknik:

  • Viden:
    • At tilegne sig stor faglig indsigt almen og organisk kemi, biokemi og mikrobiologi, termodynamik, enhedsoperationer, miljø og materialer.
  • Færdigheder:
    • at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
    • at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater i en videnskabelig sammenhæng
  • Kompetencer:
    • at kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende i kemi.

Farmaci:

  • Viden:
    • vidensdannelse og eksperimentelle metoder inden for det farmaceutiske område og tilstødende fagområder
  • Færdigheder:
    • At forstå hvorledes viden om naturen opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
    • At foretage analyser ved brug af videnskabelig metode
    • At træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
    • At indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af erfaring med gruppebaseret projektarbejde
    • At beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater i en videnskabelig sammenhæng
  • Kompetencer:
    • at kombinere de naturvidenskabelige fagdiscipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, specifikt med henblik på løsning af farmaceutiske problemstillinger og udvikling af nye lægemidler

Biokemi and Molekylærbiologi:

  • Viden:
    • At tilegne sig  viden om centrale videnskabsteoretiske emner
    • At kunne forstå hvorledes naturvidenskabelig viden opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
    • At kunne foretage analyser ved brug af videnskabelige metoder og forholde sig kritisk til og reflektere over videnskabelige teorier og modeller inden for de biokemiske og molekylærbiologiske fagområder
    • At kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende
  • Færdigheder:
    • At undersøge konkrete biokemiske og molekylærbiologiske fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt
  • Kompetencer:
    • At indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • klassificere grundstofferne i forhold til det periodiske system.
  • anvende denne klassifikation til at forudsige de vigtigste kemiske træk ved en given forbindelse, bl.a. stabilitet, opløselighed, redoxegenskab, reaktioner.
  • identificere et givet uorganisk stof ud fra resultatet af en række analytiske reaktioner.
  • argumentere for rigtigheden af den foreslåede identifikation.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Periodicitet, tendenser i ioniseringenergier og elektronaffiniteter
  • Oxidation states
  • Ioner i faste stoffer: gitterenergier og strukturtyper
  • Ioner i opløsning: termodynamik og struktur
  • Termokemiske cykler
  • Frie grundstoffer: struktur og egenskaber
  • Hydrogen og s-blok grundstoffer
  • p-blok grundstoffer
  • Udvalgte d-blok grundstoffer
  • Identifikation af ionogene forbindelser

Litteratur

Andrew D. Bond: Chemistry of the Elements, Laboratory Manual.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Deltagelse i 20 timers laboratorieøvelser

EKA

N530002112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

0

Uddybende information

Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a).

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N530002101, KE521: Grundstoffernes Kemi

Udprøvninger

Godkendelse af 3 skriftlige rapporter der bedømmes samlet

EKA

N530002122

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

2

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

3 timers skriftlig prøve

EKA

N530002102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt, en nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’.

ECTS-point

3

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

48 timer per semester

Undervisningsform

 På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase 20 timer 
  • Træningsfase 28 timer, heraf eksaminatorier 8 timer og laboratorieøvelser 20 timer 

Aktiviteter i studiefasen:

  • Skrivning af rapporter
  • Løsning af gamle eksamensopgaver, der leveres på Blackboard (med svar)

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Kaare Lund Rasmussen klr@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Lilian Skytte lilsky@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Fysik, kemi og Farmaci

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode