KE508: Fysisk Kemi B

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: N530022112, N530022102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530022101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 14-05-2020


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

10007901(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Indgangskrav

Grundlæggende kemi (FF503 eller KE501), KE523 Fysisk kemi A (eller KE537: Mikro- og Makroskopisk fysisk kemi  (10 ECTS)) og KE528 Indledende uorganisk kemi (eller KE521: Grundstoffernes Kemi) forudsættes kendt.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • have kendskab til indledende kemi og vilje til at udvide og anvende denne viden hen imod fysisk kemi,
  • kunne anvende de grundlæggende principper i fysisk kemi fra kurset KE537.
  • kunne udføre grundlæggende beregninger, f.eks. brug af fraktioner, anvendelse af styrkelove, konvertering af tierpotenser, brug og konvertering af fysiske enheder, læse og samle tabeller til præsentation af egenskaber, forberede læsbare datagrafer,
  • kunne anvende grundlæggende algebra og omskrive algebraiske ligninger formelt korrekt og anvende dem til beskrivelse af fysisk-kemiske fænomener,
  • have en vis forståelse for statistiske og systematiske fejl og fejlspredning.

Formål

Kursets formål er at uddybe de studerendes viden om de grundlæggende begreber inden for fysisk kemi, anvende dem i laboratoriet, og udbygge dem hen imod ikke-ideal opførsel. Desuden vil principperne inden for fysisk kemi blive anvendt på biologiske systemer. De studerende vil blive mere fortrolige med systemernes afhængighed af temperatur, tryk og sammensætning. De studerende vil løse kvantitative øvelser på eksaminatorier for at teste deres evne til at anvende principperne inden for fysisk kemi. De studerende vil også anvende generel laboratorieteknik, for at udføre 6-7 laboratorieøvelser. De forventes at aflevere professionelle laboratorierapporter i videnskabeligt format med omhyggelige fejlanalyser. 

Den praktiske del omfatter simple fysisk-kemiske metoder som kalorimetri, damptrykmålinger, ledningsevnemålinger, kvantitativ stofbestemmelse, osv. De teoretiske og praktiske emner er udvalgt således at de tjener som repetition men også som uddybning af relevante detaljer fra kursets pensum. 

Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurserne på de første to et halvt år af bacheloruddannelsen, og giver et grundlag for at anvende og udbygge den tidligere viden med hensyn til eksperimentel verifikation og rapportering. Fokus er på hands-on-arbejde i laboratoriet. 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at: 

  • give viden om fysisk-kemiske egenskaber for kemiske og biokemiske systemer,
  • udvikle kompetence til at indsamle ny viden og kombinere det til en konkret eksperimentel opgave,
  • give færdigheder til at opdele en opgave i dens specifikke aspekter og udarbejde formelle planer og dokumentation for aktiviteten (foretage prøver, opsamle data, lave tabeller, tegne datagrafer, osv.),
  • få de studerende til at opøve samarbejds- og kommunikationsevner ved laboratorieøvelser,

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
  • kunne anvende grundlæggende matematik til brug i laboratoriet og til dataanalyse;
  • kvantitativt at kunne anvende pricipper for fysisk kemi på biologiske systemer.
  • anvende principperne for fysisk kemi på ikke-ideelle systemer, der ofte findes i det virkelige liv
  • identificere de væsentlige emner for at gennemføre forsøget og sætte sig ind i den videnskabelige baggrund (ved brug af lærebøger, hand-outs, Internetkilder, osv.);
  • dokumentere progressionen for kurset kontinuerligt ved at skrive individuel notesbog under arbejdet til senere brug ved den mundtlige eksamen,
  • måle og analysere data ved brug af viden opsamlet gennem kurset,
  • evaluere litteraturen ved diskussionen af resultaterne,
  • drage en videnskabelig konklusion om forsøgets resultat.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • dybere kendskab til fysisk kemi (den ikke-ideelle opførsel, blandinger, reaktionskinetik, etc.),
  • anvendelse af principper for fysisk kemi på biologi og ikke-ideelle systemer
  • introduktion til eksperimentelt arbejde inden for fysisk kemi,
  • introduktion til planlægning og gennemførelse af hands-on forsøg,
  • introduktion til dataindsamling og statistisk analyse.

    Litteratur

    • Atkins, P., & de Paula, J. and Ronald Freidmann., Physical Chemistry, Quanta, Matter and Change (2nd ed.) Oxford, Great Britain: Oxford University Press. ISBN: 9780199609819.

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Deltagelse i laboratorieøvelser

    EKA

    N530022112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset 

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Aktivt bidrag til laboratoriearbejdet i teams, afslutning af laboratoriearbejdet med dataanalyse. 

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N530022101, KE508: Fysisk Kemi B

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N530022102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Tilladte hjælpemidler: Den individuelle kursusnotesbog. En nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    52 timer per semester

    Undervisningsform

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
    • Træningsfase: Antal timer: 32, heraf 8 timer eksaminatorie og 24 timer laboratorieøvelser

    Introfase: Den teoretiske del af kurset går dybere ind i begreberne inden for fysisk kemi. Dette omfatter forelæsninger, diskussioner på klassen og tilegnelse af indholdet i bogen.

    Træningsfasen består af to dele:

    1. Eksaminatorietimerne vil blive brugt til at teste og oparbejde den kvantitative forståelse af begreberne inden for fysisk kemi. Der vil blive afholdt ca. 6 2-timers eksaminatorier med underviseren.
    2. Laboratorietimerne vil blive brugt til den praktiske implementering af de begreber, man fik lært under træningsfasen. Der vil være 6-7 laboratorieøvelser, en af dem evt. via computer.
    • forberedelse til laboratorieøvelser: opsamling af forsøgenes centrale emner, udfærdigelse af tabeller, hvor man kan indtaste detaljer om prøvetagning, samt udfærdigelse af tabeller til de data, der skal tages,
    • læse om baggrunden bag laboratorieøvelserne og skrive detaljerne ind i kursusnotesbogen,
    • skrive laboratorierapporter ud fra eksperimenterne, som skal indleveres og som giver øvelse i at skrive bachelorprojektet.

    Studiefasen løber hen over hele kurset. De studerende arbejder med forelæsningerne (gennemgår det materiale, der skal læses), arbejder med de opgavesæt, de får til eksaminatorietimerne, og gennemgår baggrundsmaterialet til laboratorietimerne.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Himanshu Khandelia hkhandel@sdu.dk PhyLife Center for Biomembranfysik

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode