KE508: Fysisk Kemi B

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Engelsk
EKA: N530022112, N530022102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N530022101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 21-05-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

10007901(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.

Indgangskrav

Grundlæggende kemi (FF503), KE523 Fysisk kemi A (eller KE537: Mikro- og Makroskopisk fysisk kemi  (10 ECTS) og KE528 Indledende uorganisk kemi (eller KE521: Grundstoffernes Kemi) forudsættes kendt.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • have kendskab til indledende kemi og vilje til at udvide og anvende denne viden hen imod fysisk kemi,
  • kunne udføre grundlæggende beregninger, f.eks. brug af fraktioner, anvendelse af styrkelove, konvertering af tierpotenser, brug og konvertering af fysiske enheder, læse og samle tabeller til præsentation af egenskaber, forberede læsbare datagrafer,
  • kunne anvende grundlæggende algebra og omskrive algebraiske ligninger formelt korrekt og anvende dem til beskrivelse af fysisk-kemiske fænomener,
  • have en vis forståelse for statistiske og systematiske fejl og fejlspredning.

Formål

Kursets formål er at uddybe de studerendes viden om de grundlæggende begreber inden for fysisk kemi, anvende dem inden for mere avancerede rammer som før og udbygge dem hen imod ikke-ideal opførsel, både i den teoretiske og også i den eksperimentelle del af kurset. De studerende vil blive mere fortrolige med systemernes afhængighed af temperatur, tryk og sammensætning. Begreber og fænomener fra tidligere kurser (KE523 og KE528) vil blive taget op og belyst. De studerende vil også anvende generel laboratorieteknik, begyndende med planlægning af deres egne laboratorieøvelser, skriftlig dokumentation og foreløbig datafremvisning under forsøget, altsammen ved brug af deres notesbog, og endelig udarbejdelse af laboratorierapporter i videnskabeligt format. 

Den praktiske del omfatter simple fysisk-kemiske metoder som kalorimetri, damptrykmålinger, ledningsevnemålinger, kvantitativ stofbestemmelse, osv. De teoretiske og praktiske emner er udvalgt således at de tjener som repetition men også som uddybning af relevante detaljer fra kursets pensum. Derudover er de en indføring og øvelse i analyse og diskussion af eksperimentelle data i videnskabeligt format. 

Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i kurserne på de første to et halvt år af bacheloruddannelsen, og giver et grundlag for at anvende og udbygge den tidligere viden med hensyn til eksperimentel verifikation og rapportering. Fokus er på hands-on-arbejde i laboratoriet med planlægning af forsøg, gennemførelse samt foreløbig analyse af resultater med det samme. En fuld skriftlig rapport skal udføres i videnskabeligt format. Kurset tilbyder forberedelse til arbejdet med bachelorprojekter eller til professionel brug senere hen. 

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at: 

  • give viden om fysisk-kemiske egenskaber for kemiske systemer,
  • udvikle kompetence til at indsamle ny viden og kombinere det til en konkret eksperimentel opgave,
  • give færdigheder til at opdele en opgave i dens specifikke aspekter og etablere formelle planer og dokumentation gennem hele aktiviteten (oprette prøver, gennemføre målinger, lave tabeller, tegne data grafer, osv.),
  • øve samarbejds- og kommunikationsevner,
  • etablere ekspertise i videnskabelig dokumentation mellem alle kursets elementer og i rapportskrivning i afhandlingsformat.


Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • anvende grundlæggende matematik til brug i laboratoriet og til dataanalyse;
  • omsætte forsøgsbeskrivelser til prøvefremstilling og forsøgsprocedure i laboratoriet ved brug af klare tabeller og grafer;
  • identificere de væsentlige emner for at gennemføre forsøget og sætte sig ind i den videnskabelige baggrund (ved brug af lærebøger, hand-outs, Internetkilder, osv.);
  • dokumentere progressionen for kurset kontinuerligt ved at skrive individuel notesbog under arbejdet til senere brug ved den mundtlige eksamen,
  • måle og evaluere data ved brug af viden opsamlet gennem kurset,
  • evaluere litteraturen til diskussionen af resultaterne,
  • oprette en videnskabelig konklusion om forsøgets emner.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • dybere kendskab til fysisk kemi (den ikke-ideelle opførsel, blandinger, reaktionskinetik, etc.),
  • indføring i notesbogskrivning som værktøj i hele læreprocessen, til vidensindsamling, planlægning, dokumentation, opsamling og vidensdeling,
  • introduktion til eksperimentelt arbejde i fysisk kemi,
  • introduktion til planlægning og gennemførelse af hands-on forsøg,
  • introduktion til brug og udarbejdelse af dokumentationsværktøjer (videnskabelige tabeller og grafer; tekstskrivning i videnskabeligt format) 
  • introduktion til dataindsamling og evaluering,
  • indføring i rapportskrivning i videnskabeligt format

    Litteratur

    • Atkins, P., & de Paula, J. (2005, 2009, 2013, 2017 ). Elements of Physical Chemistry (7th ed.). Oxford, Great Britain: Oxford University Press.

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Efterår

    Udprøvninger

    Deltagelse i laboratorieøvelser

    EKA

    N530022112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset 

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Deltagelse i laboratorieøvelser inkl. opsætning af udstyr og dokumentation i egen notesbog (notesbog med tabeller osv.), samt aktivt bidrag til laboratoriearbejdet i teams, afslutning af laboratoriearbejdet med dataanalyse i egen notesbog. Godkendelse af en enkelt rapport over en
    specificeret laboratorieøvelse.

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Januar

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N530022101, KE508: Fysisk Kemi B

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N530022102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Tilladte hjælpemidler: Den individuelle kursusnotesbog. En nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    52 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
    • Træningsfase: Antal timer: 32, heraf 8 timer eksaminatorie og 24 timer laboratorie

    Den teoretiske del af kurset er en introduktion til begreberne inden for fysisk kemi, og den eksperimentelle del forbinder denne viden med egenskaberne for reelle systemer ved hands-on øvelser. To særlige kompetencer dyrkes gennem hele kurset: hhv. en kontinuerlig dokumentation af kursets aktiviteter, herunder planlægning, udførelse og analyse af eksperimenter ved opsamling i en individuel notesbog, og skrivning af en aktivitetsrapport i videnskabeligt format. På denne måde er kurset en direkte forberedelse til arbejdet med et bachelorprojekt, og til fremtidens arbejde i en faglig sammenhæng.

     Aktiviteter i studiefasen:

    • forberedelse af forelæsninger ved læsning i bogen
    • forberedelse
      af laboratorieøvelser: opsamling af forsøgenes emner, opretning af
      tabeller til at lave prøverne og til forventede data ,
    • læsning om baggrunden bag forsøgene, med udfyldelse af kursets notesbog,
    • skrivning af en fuldstændig rapport om et specificeret forsøg.

    Teamwork :

    • opnå enighed om en plan til forsøgene og til prøvefremstilling,
    • opnå enighed om arbejdsdeling af laboratorieaktiviteterne,
    • opnå enighed om planlægning af foreløbig datapræsentation, med fremstilling af grafer mens forsøget forløber,
    • skrivning af rapport for et enkelt forsøg til indberetning og som øvelse til skrivning af bachelorprojektet.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Beate Klösgen kloesgen@sdu.dk PhyLife Center for Biomembranfysik

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Fysik, kemi og Farmaci

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb