FY807: Fysiske undervisningsforsøg
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: Dansk
EKA: N510000112, N510000102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat
STADS ID (UVA): N510000101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 31-10-2022
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til det faglige indhold i bacheloruddannelsen i fysik eller sammenlignelige kurser.
Formål
Kurset har til formål at give deltagerne færdigheder i at opstille og gennemføre fysiske undervisningsforsøg.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på bacheloruddannelsen og giver et fagligt, didaktisk og pædagogisk grundlag for at deltagerne efterfølgende kan inddrage fysiske eksperimenter i en formidlingssituation.
Kurset er nødvendigt for at opnå undervisningskompetence i fysik i gymnasiet.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at de studerende opnår tilstrækkelige færdigheder i at:
- Inddrage fysiske eksperimenter i en formidlingssituation.
- Anvende fysiske eksperimenter til understøttelse af den teoretiske stofgennemgang.
- Inddrage faglige, didaktiske og pædagogiske overvejelser i forbindelse med fysiske eksperimenter.
- At få det optimale ud af fysiske eksperimenter i forhold til den givne læringssituation.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Sætte en eksperimentel opstilling op, demonstrere dens virkning og muligheder inden for et fysisk emner inden for gymnasiets fysikpensum, og til at kunne foreslå forskellige eksperimenter, som kan laves inden for det fysiske emne.
- Udarbejde øvelsesvejledninger, som gør elever i stand til at gennemføre øvelsen optimalt.
- Vejlede elever til forståelsen af den teoretiske baggrund for øvelsen.
- Vejlede elever med beregning og vurdering af usikkerheden på resultaterne.
- Inddrage faglige, didaktiske og pædagogiske overvejelser i forhold til de pågældende øvelser.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Inddragelse af demonstrationsforsøg
- Laboratoriearbejde og laboratoriesikkerhed
- Udarbejdelse af øvelsesvejledninger
- Didaktik og læringsteorier
- Usikkerhedsberegninger
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Eksamensprojekt
EKA
N510000112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
Bestået/Ikke bestået
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
0
Uddybende information
Forudsætningen for at kunne gå til eksamen er aflevering af eksamensprojektet, som danner grundlag for den mundtlige eksamen.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Juni
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N510000101, FY807: Fysiske undervisningsforsøg |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
N510000102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
5
Uddybende information
Individuel mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt eksamensprojekt udført i forbindelse med undervisningen
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 15
- Træningsfase: Antal timer: 25
Kurset er opdelt i tre afsnit, hvor indholdet fra første og andet afsnit indgår i det tredje afsnit. Første afsnit behandler demonstrationsforsøg og deres betydning. Andet afsnit behandler vejledninger til konkrete eksperimenter og tredje afsnit kobler de to første afsnit i et skriftligt produkt, som danner grundlag for den mundtlige eksamen. Derudover indeholder kurset forelæsninger om didaktik, læringsteorier, laboratoriesikkerhed og usikkerhedsberegninger.
Aktiviteter i studiefasen:
- Fordybelse i et selvvalgt fagligt område.
- Selvstændigt arbejde med det faglige og eksperimentelle.
- Udarbejdelse af en øvelsesvejledning som grundlag for eksamen.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.