FY807: Fysiske undervisningsforsøg
Kommentar
07003001(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Bemærk: Kurset foregår på Nordfyns Gymnasium og skemalægges af underviseren.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til det faglige indhold i bacheloruddannelsen i fysik eller sammenlignelige kurser.
Formål
Kurset har til formål at give deltagerne færdigheder i at opstille og gennemføre fysiske undervisningsforsøg.
Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på
bacheloruddannelsen og giver et fagligt, didaktisk og pædagogisk
grundlag for at deltagerne efterfølgende kan inddrage fysiske
eksperimenter i en formidlingssituation.
Kurset er nødvendigt for at opnå undervisningskompetence i fysik i gymnasiet.
I
forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på
at de studerende opnår tilstrækkelige færdigheder i at:
- Inddrage fysiske eksperimenter i en formidlingssituation.
- Anvende fysiske eksperimenter til understøttelse af den teoretiske stofgennemgang.
- Inddrage faglige, didaktiske og pædagogiske overvejelser i forbindelse med fysiske eksperimenter.
- At få det optimale ud af fysiske eksperimenter i forhold til den givne læringssituation.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Sætte
en eksperimentel opstilling op, demonstrere dens virkning og muligheder
inden for et fysisk emner inden for gymnasiets fysikpensum, og til at
kunne foreslå forskellige eksperimenter, som kan laves inden for det
fysiske emne. - Udarbejde øvelsesvejledninger, som gør elever i stand til at gennemføre øvelsen optimalt.
- Vejlede elever til forståelsen af den teoretiske baggrund for øvelsen.
- Vejlede elever med beregning og vurdering af usikkerheden på resultaterne.
- Inddrage faglige, didaktiske og pædagogiske overvejelser i forhold til de pågældende øvelser.
Indhold
- Inddragelse af demonstrationsforsøg
- Laboratoriearbejde og laboratoriesikkerhed
- Udarbejdelse af øvelsesvejledninger
- Didaktik og læringsteorier
- Usikkerhedsberegninger
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamensprojekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningen for at kunne gå til eksamen er aflevering af eksamensprojektet, som danner grundlag for den mundtlige eksamen.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N510000101, FY807: Fysiske undervisningsforsøg |
Udprøvninger
Individuel mundtlig eksamen på baggrund af et skriftligt eksamensprojekt udført i forbindelse med undervisningen.
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 15
- Træningsfase: Antal timer: 25
Kurset er opdelt i tre afsnit, hvor indholdet fra første og andet afsnit indgår i det tredje afsnit. Første afsnit behandler demonstrationsforsøg og deres betydning. Andet afsnit behandler vejledninger til konkrete eksperimenter og tredje afsnit kobler de to første afsnit i et skriftligt produkt, som danner grundlag for den mundtlige eksamen. Derudover indeholder kurset forelæsninger om didaktik, læringsteorier, laboratoriesikkerhed og usikkerhedsberegninger.
Aktiviteter i studiefasen:
- Fordybelse i et selvvalgt fagligt område.
- Selvstændigt arbejde med det faglige og eksperimentelle.
- Udarbejdelse af en øvelsesvejledning som grundlag for eksamen.