FY552: Bløde materialers fysik

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N500057102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N500057101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 29-01-2021


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Dette kursus udgjorde tidligere halvdelen af FY543 / FY508.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der tidligere har bestået Kondenserede stoffers fysik (FY543 / tidligere FY508).

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have kendskab til grundlæggende termodynamik og statistisk mekanik.
  • Kunne udvikle, analysere og anvende matematiske modeller baseret på fysiske love.

Formål

Kurset giver en indføring i fysikken af bløde kondenserede materialer såsom polymerer, kolloider, surfaktanter og flydende krystaller. Kurset indfører de vigtigste fænomenologiske egenskaber, samt teoretiske begreber og eksperimentelle metoder for disse materialer.

Kurset giver grundlag for videregående studier i materialers fysik, biofysik, nano-teknologi og computer fysik specifikt kurserne FY829: Forskningsaktiviteter i eksperimentel fysik, samt FY828: Videregående statistisk fysik samt bachelor og speciale projekter.

Kurset bygger oven på FT500: Mekanik og termodynamik, FY550: Statistisk fysik, FT501: Matematisk analyse, FY546: Videregående mekanik og relativitetsteori, FY540: Eksperimentel og numerisk fysik samt statistisk dataanalyse.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset fokus på at:

  • Give kompetence til at håndtere komplekse problemer og selvstændigt at kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring. 
  • Give færdigheder i at anvende fysiske metoder og matematiske redskaber til at opstille og vurdere fysiske modeller.
  • Give viden om og forståelse af bløde kondenserede stoffers fysiske egenskaber.
  • Interdisciplinær forståelse af bløde materialers fysik inden for f.eks. gastronomi, biologi, nano-teknologi og industrielle processer.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • beskrive bløde materialers fænomenologi herunder
    egenskaber ved polymerer, surfaktanter, kolloider, og flydende krystaller
  • forklare relationer mellem emergente makroskopiske egenskaber og molekylære/mesoskopske strukturer
  • beskrive statistisk mekaniske modeller af bløde
    materialer
  • anvende statistisk mekaniske teorier til at
    forudsige materiale egenskaber.
  • forklare eksperimentelle teknikker anvendt til karakterisering af bløde materialer

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Karakteristiske materialeegenskaber for bløde
    materialer
  • Statistisk mekaniske modeller for polymere
  • Kontinuum elasticitetsteori. Stress og strain
    tensorer
  • Overfladespænding, wetting, og overfladeaktive
    molekyler
  • Termodynamik og self-assembly af surfaktanter og miceller
  • Vekselvirkninger mellem kolloide
    partikler, og stabilitet af kolloide opløsninger
  • Statistiske mekaniske modeller for flydende
    krystaller
  • Karakterisering af bløde materialer via
    spredningsteknikker
  • Karakterisering af bløde materialer via
    rheologi

Litteratur

Doi: Soft matter physics.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N500057102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

5

Uddybende information

Reeksamen i samme eksamensperiode eller i umiddelbar forlængelse heraf.

Vejledende antal undervisningstimer

42 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning, holdtimer): 28 timer
  • træningsfase (eksaminatorie): 14 timer

Introfasen består af forelæsninger over, samt diskussion med de studerende af, fagets emner. I træningsfasen arbejder de studerende med løsning af opgaver. I studiefasen skal de studerende arbejde videre med træningsfasens opgaver samt forberede spørgsmål til diskussion i træningsfasens timer.

Aktiviteter i studiefasen

  • Selvstudium af lærebogen og noter
  • Skriftlige opgaver
  • Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen
  • Forberedelse til eksamen

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Carsten Svaneborg zqex@sdu.dk Institut for Fysik, Kemi og Farmaci

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Fysik, kemi og Farmaci

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode