FY550: Statistisk fysik
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå statistiske (eller emergente) egenskaber af fysiske systemer, hvilket er vigtigt i forhold til at forstå stofs opbygning.
Videnskabsteoretiske overvejelser indgår ved en perspektivering af hvordan man kan bevæge sig mellem beskrivelsesniveauer, f.eks. ved deduktion fra det mere fundamentale niveau. Specielt diskuteres forholdet mellem deterministiske og statistiske modelbeskrivelser og hvordan det tab af viden, som er karakteristisk for kaotisk dynamik, begrunder hovedaksiomet i ligevægt statistisk fysik og termodynamik.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i FT500, FT504 og kvantemekanik, og giver et fagligt grundlag for at følge kurser i faste og bløde stoffers fysik, statistisk fysik, astrofysik og computersimuleringer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:
- forskningsbaseret viden om fysikkens grundlæggende teoridannelser og eksperimentelle metoder.
- forskningsbaseret viden om centrale videnskabsteoretiske emner.
Anvendelser:
Kurset giver en introduktion til de fundamentale regler, der beskriver hvordan partikler vekselvirker til kollektivt at være en tilstandsform af stof på makroskopisk skala. Derved giver kurset måder at forstå og beregne egenskaberne af materielle stoffer, og derved relaterer det også til mange bæredygtighedsemner: Begrebet temperatur, for eksempel, er helt centralt for de problemer vi står overfor med klimaændringer, og kursets fundament (termodynamik) går tilbage til dampmaskiner og behovet for at forstå hvordan man effektivt omdanner energi på en form til en anden.
Målbeskrivelse
Indhold
- Termodynamik og statistisk mekanik
- Klassiske- og kvante-gasser, Boltzmann, Fermi-Dirac og Bose-Einstein statistik
- Gittersvingninger i krystaller, hulrumsstråling
- Faseovergange i klassiske og kvantemekaniske systemer
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Nærmere beskrivelse af reeksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (videoforelæsninger) - Antal timer: 23 (ikke skemalagt)
Træningsfase (eksaminatorier) - Antal timer: 46
I træningsfasen får de studerende mulighed for at arbejde med de koncepter og metoder der er gennemgået i introfasen ved at løse konkrete opgaver.
Aktiviteter i studiefasen
- Løsning af evt. overskydende opgaver fra eksaminatorietimerne.
- Selvstudium af lærebog.
- Forberedelse til eksamen.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.