FY545: Partikelfysik
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til klassisk mekanik, speciel relativitetsteori og indledende kvantemekanik.
Formål
Ved kursets afslutning vil den studerende have et solidt fundament i moderne partikelfysik og fænomenologi. Kurset skaber derfor et vigtigt grundlag for at kunne fortsætte med at studere partikelfysik og relativistisk kvantefelteori på højere niveau.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne FY504 Klassisk Fysik, FY521 Indledende Kvantemekanik I og FY522 Indledende Kvantemekanik II, og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne partikelfysik, relativistisk kvantefeltteori, astrofysik og generel relativitetsteori og kosmologi, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give den studerende forskningsbaseret viden om grundlæggende teoridannelser samt udvalgte emner i moderne fysikforskning.
- Give den studerende viden om centrale videnskabsteoretiske emner.
- Give den studerende viden om partikelfysikkens historie.
- Gøre den studerende i stand til undersøge fysiske fænomener teoretisk og uddrage de fundamentale fysiske aspekter af en given problemstilling.
Anvendelser:
Mange af de grundlæggende temaer inden for partikelfysik, som man støder på i dette kursus, har praktiske anvendelser. Vi studerer elektron-positron annihilation, som PET-scanneren (positronemissionstomografi) gør brug af, og som f.eks. bruges til at opdage tumorer og knogledannelse i menneskekroppen. Kurset forsyner den studerende med de grundlæggende partikelfysiske værktøjer (tværsnit, henfaldsrater, amplituder, Feynman-diagrammer, Feynman-regler osv.), som er nødvendige for at forstå f.eks. partikelterapi og også bæredygtige kernenergispørgsmål på et grundlæggende niveau.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Identificere hvilke fundmentale vekselvirkninger der ligger til grund for et givent fænomen.
- Udnytte konsekvenserne af bevarede symmetrier.
- Beregne amplituder og spredningstværsnit for en lang række QED processer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- The eightfold way
- Kvarker og leptoner.
- Mesoner og baryoner.
- Relativistisk kinematik.
- Symmetrier. Både kontinuerte og diskrete. Isospin og P, C og T.
- Dirac ligningen, Klein-Gordon ligningen og Maxwells ligninger og gauge invarians.
- Feynman diagrammer og Feynman regler.
- Møller og Bhabha spredning. Elektron-positron annihilation og kreation.
Litteratur
David Griffiths: Introduction to Elementary Particles.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer): 20 timer
- træningsfase: 26 timer, heraf eksaminatorier: 26 timer
- Studiefase:
- Total: 46 timer
Introfasen består af forelæsninger online (hovedsagligt) og på campus hvor kursets centrale emner gennemgås. Dette både med teori og via eksempler.
I træningsfasen forventes det at den studerende opbygger sine færdigheder via opgaveløsning og diskussion mellem underviseren og de andre studerende. Den studerende vil ofte løse opgaver ved tavlen i fælleskab med de andre studerende.
Aktiviteter i studiefasen: Opgave og problemløsning.