FY544: Kvantemekanik I

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N500042102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N500042101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 02-03-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

F22 kurset afvikles ikke grundet manglende tilmeldte.
Kurset er identisk med tidligere kursus med titlen FY521 (UVA N500007101). Dette betyder, at hvis du tidligere har aflagt eksamensforsøg i FY521 vil disse forsøg automatisk blive overført til dette nye kursus.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået hele FY521.
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået 1. del af FY507.

Faglige forudsætninger

Indholdet af kurserne FT500: Mekanik og Termodynamik, FT501: Matematik og FT504: Elektromagnetisme og optik forudsættes kendt.

Formål

Kurset har til formål at give de studerende en grundlæggende forståelse af den kvantemekaniske bølgemekanik og dens fortolkning af forskellige fysiske fænomener, samt at give de studerende indledende træning i matematisk formulering og problemløsning. Kvantemekanikkens fundamentale element af sandsynligheder giver desuden anledning til i kurset at kredse om det videnskabsteoretiske grundlag for opnåelse af viden gennem eksperimentelle observationer og opbygning af hypoteser.

Kurset bygger oven på den viden der er erhvervet i kurserne FT500: Mekanik og Termodynamik, FT501: Matematik og FT504: Elektromagnetisme og optik  og giver et fagligt grundlag for videre studier af kvantefysik, samt at studere bl.a. emnerne faststoffysik og partikelfysik, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • give færdigheder i at anvende fysiske metoder og matematiske redskaber til at opstille og løse fysiske modeller
  • give grundlæggende viden om og forståelse af kvantemekanik
  • evne til at kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende
  • give forståelse af den videnskabsteoretiske baggrund for opnåelse af naturvidenskabelig viden ved et samspil mellem teori og eksperiment

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • kvalitativt beskrive de grundlæggende postulater og udsagn i kvantemekanik.
  • kvalitativt forklare hvorledes bølgefunktionen for en stationær tilstand afhænger af partiklens energi og formen af potentialet.
  • anvende teorien kvantitativt til at løse Schrödinger-ligningen for simple en-dimensionale tilfælde, både analytisk og numerisk.
  • anvende fundamentale kvantemekanik princippper til at bestemme energispektret af brønde, den harmoniske oscillator og hydrogenatomet.
  • beregne partiklers reflektions- og transmissionskoefficienter
; forstå hvordan energibånd fremkommer i endimensionale periodiske potentialer

Indhold

  1. Kvantemekanikkens hypoteser: fysiske observable, operatorer, og forventningsværdier; Schrödinger-ligningen, bølgefunktionen og dens sandsynlighedsfortolkning.
  2. Usikkerhedsprincippet.
  3. Vektorformalisme og matrixformulering af kvantemekanik ("bølgefunktioner som vektorer"), Diracnotation.
  4. Bundne tilstande i en dimension: den uendelige brønd og den harmoniske oscillator.
  5. Spredningstilstande i en dimensionelle systemer: den frie partikel og den endelige firkantsbrønd; reflektions og transmissions koefficienter, kvantetunnelering.
  6. Introduktion til krystaller: elektroner i periodiske potentialler.
  7. Kvantemekanik i tre dimensioner: orbitalt impulsmoment og brintatomet.

Litteratur

D. J. Griffiths: Introduction to Quantum Mechanics, 3rd edition, Cambridge.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar/Juni

Udprøvninger

Portfolio med mundtligt forsvar

EKA

N500042102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

Mundtlig eksamen - 30 minutter

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

5

Uddybende information

Evalueringen er baseret på projektrapporter.
Den mundtlige eksamen er baseret på projektrapporter og relevante teoretiske emner fra hele pensum.
Projektrapporterne tæller 25%, og den mundtlige eksamen tæller for 75% af den samlede vurdering.

Reeksamen i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.

Vejledende antal undervisningstimer

48 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsninger): Antal timer: 32
  • Træningsfase (eksaminatorietimer): Antal timer: 16

Introfasen består af forelæsninger hvor de centrale emner gennemgås. Dette gøres med både generel teori og via eksempler. Selvom om det meste af undervisningen er baseret på forelæsninger, er der et stærkt fokus på at involvere de studerende via spørgsmål og diskussioner.

I eksaminatorietimerne forventes det at de studerende udvikler deres færdigheder via problemløsning og diskussioner med underviseren og blandt dem selv. De studerende vil løse opgaver ved tavlen baseret på indledende forberedelse hjemme og med hjælp fra alle andre.

Aktiviteter i studiefasen:
  • Studie af noter, lærebog og supplerende materiale.
  • Færdiggørelse af analytiske og numeriske opgaver fra timerne.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Joel Cox cox@mci.sdu.dk Center for Polariton-driven Light-Matter Interactions (POLIMA)
Wei-Chih Huang huang@cp3.sdu.dk Fysik

Skemaoplysninger

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)

Administrationsenhed

Fysik, kemi og Farmaci

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.