FY537:Grundlæggende astronomi
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: Dansk
EKA: N500047102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N500047101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 13-10-2021
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Kurset forudsætter termodynamik og matematik fra første år af fysikuddannelsen eller tilsvarende, mens relevant atomfysik, kernefysik, partikelfysik etc. vil blive introduceret undervejs.
Formål
Ved kursets afslutning vil den studerende have en grundlæggende introduktion til fysikken bag stjerner, planetsystemer, galakser og universet som helhed. Indeholder grundlæggende begreber omkring solsystemet, stjerneudvikling, galakser og kosmologi samt observationer i moderne astrofysik.
Der vil blive lagt vægt på at de studerende opnår en grundlæggende forståelse af den mest basale fysik (f.eks. tyngekraften, elektromagnetisk stråling, energiproduktion ved kernefusion, osv.) bag de mest centrale fænomener i astrofysikken, dvs. solen, solsystemet, andre stjerner, galakser og universet som helhed.
Kurset er det første kursus i astronomiforløbet, hvor bl.a. også FY535 Astrofysik og grundlæggende kosmologi, FY812 Almen relativitetsteori og kosmologi, såvel som FY825 Galaksers dynamik og mørkt stof og observationskurset i astronomi indgår.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne termodynamik og matematik fra første år af fysikuddannelsen eller tilsvarende og giver et fagligt grundlag til kurserne nævnt ovenfor der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give forskningsbaseret viden om fysikkens grundlæggende teoridannelser og eksperimentelle metoder samt om udvalgte aktuelle emner i nyere fysikforskning.
- Give kendskab til centrale videnskabsteoretiske emner og til de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde.
- Give viden om fysik- og naturvidenskabshistorie og deres berøringsflade mod moderne teknologi.
- Desuden at undersøge fysiske fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt og uddrage de fundamentale fysiske aspekter af en given problemstilling og selvstændigt analysere denne kvantitativt og på den baggrund isolere de grundlæggende mekanismer og de betydende fysiske interaktioner.
- Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og anvende relevante analyse- og løsningsmodeller og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger og kan beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til såvel fagfæller som ikke-specialister, samarbejdspartnere og brugere.
- Forstå at tilgangen til fagets centrale emner og metoder er uafhængig af nationale grænser.
Målbeskrivelse
Kurset tilsigter, at den studerende:
- Kan redegøre for opbygningen af solsystemet og dets komponenter
- Kan redegøre for ligheder og forskelle mellem solsystemet og planetsystemer omkring andre stjerner.
- Kan redegøre for stjerners egenskaber og centrale elementer i stjernedannelse og stjerneudvikling.
- Kan redegøre for den overordnede struktur og dynamik af mælkevejen og andre galakser.
- Kan redegøre for moderne kosmologiske modeller og evidensen, der støtter Big Bang-teorien.
Indhold
Indeholder grundlæggende begreber omkring solsystemet, stjerneudvikling, galakser og kosmologi samt observationer i moderne astrofysik.
Litteratur
Fundamental Astronomy, Karttunen et. al., sixth edition, Springer.
Se iøvrigt itslearning for yderligere pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Se iøvrigt itslearning for yderligere pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forår og juni
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver og mundtlig eksamen
EKA
N500047102
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
Muntlig eksamen - 30 minutter
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
10
Uddybende information
Eksamen består af 5 skriftlige obligatoriske afleveringer gennem kurset. Bedømmelsesform: en samlet vurdering baseret på mundtlig præstation og de obligatoriske afleveringsopgaver.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningen består af en til to ugentlige forelæsninger og to ugentlige eksaminatorietimer. De studerende anvender den viden de har opnået på forelæsningerne i løbet af de to uger til at forberede løsninger af opgaver, som er lagt på Itslearning (studiefase). Beregningerne og flere detaljer om emnerne diskuteres af alle de studerende og underviseren i eksaminatorietimerne. Undervisningen fokuserer på eksperimenter ud over det grundige teoretiske fundament.
Undervisningen består af en til to ugentlige forelæsninger og to ugentlige eksaminatorietimer. De studerende anvender den viden de har opnået på forelæsningerne i løbet af de to uger til at forberede løsninger af opgaver, som er lagt på Itslearning (studiefase). Beregningerne og flere detaljer om emnerne diskuteres af alle de studerende og underviseren i eksaminatorietimerne. Undervisningen fokuserer på eksperimenter ud over det grundige teoretiske fundament.
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 54
- Træningsfase: Antal timer: 32, heraf eksaminatorier 24 timer og laboratorieøvelser 8 timer
Kurset vil indeholde nogle korte projektforløb, hvor de studerende vil få brug for computere. MATLAB eller lignende kan bruges til projekterne.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.