
FY530: Computational Science
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N500027102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N500027101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 23-10-2018
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til lineær algebra.
- Kunne anvende en computer.
- Deltage aktivt i alle undervisningsfaserne.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at anvende beregningsværktøj til modellering af fysiske problemer, hvilket er vigtigt i forhold til forståelsen og anvendelsen af faget.Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset MM505 Lineær algebra, og giver et fagligt grundlag for at studere de fleste emner, der er placeret senere i uddannelsen fx kvantefysik.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at anvende basale begreber i lineær algebra til modellering af fysiske problemer og til at vurdere kvaliteten af de opnåede resultater og deres rimelighed i forhold til de fysiske processer modellerne beskriver.
- Give færdigheder i at anvende software pakkerne Matlab og Mathematica til beregning og datavisualisering og analyse.
- Give viden om numeriske metoders anvendelse.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Bruge softwarepakkerne Matlab og Mathematica til numeriske beregninger og datavisualisering.
- Anvende basale metoder og resultater indenfor lineær algebra og Fourieranalyse til at løse lineære systemer af koblede differentialligninger samt partielle differentialligninger som udspringer af fysiske modeller.
- Vurdere kvaliteten af de dermed opnåede resultater og deres rimelighed i forhold til de fysiske processer modellerne beskriver.
- Formulere en skriftlig rapport hvor resultaterne fremlægges på en klar og koncis måde, samt præsentere og forsvare denne besvarelse ved et mundtlig oplæg.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Introduktion til Matlab og Mathematica
- Systemer af koblede differentialligninger og partielle differentialligninger som fysiske modeller.
- Databehandling og visualisering
Litteratur
Noter der lægges ud på itslearning
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Juni
Udprøvninger
Mundtlig eksamen om projektrapport
EKA
N500027102
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Navn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
5
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
- Træningsfase: Antal timer: 24
Undervisningen er hands-on. Intro- og træningsfasen er begge indeholdt i tre timers blokke, hvor de studerende straks får mulighed for at arbejde konkret med de eksempler der bliver givet.
Aktiviteter i studiefasen: Det er afgørende vigtigt at deltage i undervisningen, hvor de studerende arbejder videre i små grupper med de eksempler som gives i intro- og træningsfasen og modtager feedback. Projektrapporten udvider et eller flere af de emner der er behandlet. Rapporten laves i tomandsgrupper.