FY529: Grundlæggende fysik
Kommentar
07011801 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Kurset kan ikke følges af studerende, der har bestået FF502, FF508 eller FY527.
Indgangskrav
Dette kursus kan kun vælges, hvis det:
- indgår konstituerende på din uddannelse
- det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
- er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at introducere den klassiske mekanik, bølgemekanik og relativitetsteori. Disse elementer er essentielle byggesten for enhver fysik uddannelse. De studerende vil lære at anvende fysiske love til at opstille matematiske modeller, at løse disse modeller samt at evaluere de tilhørende resultater. De vil endvidere udføre eksperimenter som illustrerer teorien og lære at behandle og fortolke resultaterne. Kurset introducerer således både grundlæggende fysiske begreber der danner fundamentet for det videre fysikstudium og den fysiske metodik.
Kurset er første kursus på fysikuddannelsen og kræver derfor ingen forudgående universitetskurser.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at opstille modeller for fysiske problemstillinger indenfor kursets emner
- Give færdigheder i at løse fysiske problemstillinger ved brug af matematiske værktøjer
- Give færdigheder i at udføre eksperimenter og udføre statistisk analyse af data
- Give grundlæggende viden om helt basale fysiske begreber indenfor klassisk mekanik, bølgemekanik og speciel relativitetsteori.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Opstille og løse kvantitative modeller for relevante fysiske problemer.
- Redegøre for grundlæggende fysiske begreber indenfor kursets emneområde.
- Analysere eksperimentelle data i lyset af fysiske begreber og teorier.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Klassisk mekanik
- Bølgemekanik
- Speciel relativitetsteori
Litteratur
Halliday, Resnick and Krane: Physics Volume 1, Fifth Edition, John Wiley and Sons, Inc.
Supplerende noter i speciel relativitetsteori
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Aflevering af obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projektopgave
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenslement d)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Rapporter over laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 40
- træningsfase: Antal timer: 54, eksaminatorie 40 timer, laboratorie 14 timer
- Studiefase: Antal timer: 15
Introfasen består primært af forelæsnigner med fokus på at involvere de studerende gennem spørgsmål og diskussion.
I træningsfasen vil den studerende regne og gennemgå opgaver med afsæt i den teori som er blevet introduceret i introfasen. Der er et antal laboratorieøvelser, som understøtter og illustrerer det teoretiske pensum.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen, eksempler og opgaver heri samt gennemarbejde udleverede studiefase noter. Derudover indgår såvel skriftlige hjemmeopgaver som øvelsesvejledninger og laboratoriejournaler som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Carsten Svaneborg | zqex@sdu.dk | |
Esben T. Mølgaard | molgaard@sdu.dk | |
Mads Toudal Frandsen | frandsen@cp3.sdu.dk | |
Thomas Ryttov | ryttov@cp3.sdu.dk |