
FT506: Førsteårsprojekt
Studienævnet for uddannelserne ved Det Tekniske Fakultet
Undervisningssprog: Dansk
EKA: T460036102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
Fagnummer: T460036101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 24-09-2024
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
10
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Frederik Wendelboe Lund | fwl@sdu.dk | Fysik |
Michael Lomholt | mlomholt@sdu.dk | Fysik |
Pia Friis Kristensen | piakr@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support |
Rene Lynge Eriksen | rle@mci.sdu.dk | SDU NanoSyd |
Undervisningssekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Inger Rose Hansen | irh@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci | |
Laura Ingeborg Davidsen | lauraid@sdu.dk | Institutsekretariat | |
Maria Bloksgaard | mbloksgaard@sdu.dk | Fysik | |
Mette Ranmar | mett@tek.sdu.dk | TEK Uddannelse | |
Tina H. Pedersen | tinahp@sdu.dk | Institutsekretariat |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Overordnet målbeskrivelse
De studerende skal planlægge og udføre et valgfrit projekt blandt en række forslag over naturvidenskabelige/ingeniørfaglige emner for herigennem at opnå færdigheder i analyse og løsning af en naturvidenskabelig/ingeniørfaglig problemstilling samt færdigheder i samarbejde, mundtlig og skriftlig kommunikation, erfaringsdeling og videnskabelige metoder. De specifikke faglige kompetencer, som bringes i spil i projektet, vil være beskrevet i projektbeskrivelserne, vil afhænge af projektvalg og skal inddrage faglige elementer fra førsteårets kurser.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal have viden om:
- Den faseopdelte projektmodel og de enkelte fasers mål, indhold og produkter
- Deltagerfunktioner og -roller i forbindelse med gruppearbejde
- Litteratursøgning
- Gruppesamarbejde, -processer og -dynamik
- Gruppe- og vejlederkontrakter
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan:
- Benytte en specifik projektfasemodel til at planlægge, strukturere og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig/ingeniørfaglig problemstilling
- Foretage en grundig litteratursøgning som benyttes i forbindelse med problemanalysen og projektets problemformulering
- Finde mulige løsninger ud fra krav fremkommet på baggrund af problemanalysen
- Alene og i samarbejde med andre målsætte, planlægge og strukturere arbejdsopgaver. Herunder i et gruppesamarbejde kunne foretage en hensigtsmæssig arbejdsdeling af opgaverne
- Planlægge og udføre eksperimenter, modeldannelse, simuleringer og/eller dataanalyse til belysning af mere komplekse problemstillinger i projektet
- Samarbejde i grupper, herunder være opmærksom på processer, som henholdsvis kan hæmme og fremme et gruppearbejde
- Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst
- Søge, vurdere og forvalte viden
- Formidle projektets indhold og resultater skriftligt i en rapport og mundtligt i et eksamensforsvar
- Fremstille en poster og formidle projektet ud fra posteren i et større forum ved slutningen af semestret
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan:
- Vurdere relevans og kvalitet af de opnåede resultater og konkludere i forhold til den opstillede målformulering
- Anvende den problemorienterede og projektorganiserede læringsform, hvor der skal udvises en høj grad af selvstændighed og initiativ
- Formidle et projekts arbejdsresultater på en struktureret, forståelig og reproducerbar form, i såvel tekst, grafik som i mundtligt form
- Indgå i et samarbejde omkring udførelse af et større projekt
Indhold
I førsteårsprojektet benyttes den problemorienterede og projektorganiserede læringsform, hvor førsteårets teori, metoder og teknikker skal bringes i spil i projektet.
I forbindelse med projektet arbejdes der med:
- Løsning af en given videnskabelig/ingeniørfaglig problemstilling
- Den faseopdelte projektmodel
- Målsætning, planlægning og strukturering af eget og gruppens arbejde
- Gruppedynamik
- Initiativ og selvstændighed
- Søge og forvalte viden
- Rapportstruktur og -indhold
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Førsteårsprojektet udføres i grupper af studerende.
I slutningen af semestret præsenterer hver gruppe sit projekt ved en postersession.
Undervisningssprog
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Eksamensbestemmelser
Tidsmæssig placering
I slutningen af semesteret.
Udprøvninger
Eksamen
EKA
T460036102
Navn
Eksamen
Beskrivelse
Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af:
- Skriftlig grupperapport afleveret i slutningen af semesteret.
- Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i den skriftlige rapport.
Indholdet i den skriftlige rapport samt vægtningen af henholdsvis rapport og mundtlig eksamen fremgår af semesterplanen.
Prøveform
Mundtlig prøve
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk
ECTS-point
10
Uddybende eksamensinformation
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort på itslearning.
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.
Yderligere information
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2025 | Obligatorisk | Bachelor i fysik og teknologi, optag 2024 | Bachelor i fysik og teknologi | Odense | 2 |