
FT506: Førsteårsprojekt
Fagnummer
Fagtitel
ECTS-point
Intern kursuskode
Ansvarligt studienævn
Administrationsenhed
Godkendelsesdato
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Frederik Wendelboe Lund | fwl@sdu.dk | Fysik |
Michael Lomholt | mlomholt@sdu.dk | Fysik |
Pia Friis Kristensen | piakr@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support |
Rene Lynge Eriksen | rle@mci.sdu.dk | SDU NanoSyd |
Undervisningssekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Inger Rose Hansen | irh@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci | |
Laura Ingeborg Davidsen | lauraid@sdu.dk | Institutsekretariat | |
Sussi Schmidt | susch@tek.sdu.dk | TEK Uddannelseskoordinering og -support | |
Tina H. Pedersen | tinahp@sdu.dk | Institutsekretariat |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Førsteårsprojektet
Den studerende skal have viden om:
- Den faseopdelte projektmodel og de enkelte fasers mål, indhold og produkter
- Deltagerfunktioner og -roller i forbindelse med gruppearbejde
- Litteratursøgning
- Gruppesamarbejde, -processer og -dynamik
- Gruppe- og vejlederkontrakter
Introduktionsforløbet om verdensmålene for bæredygtig udvikling
Den studerende skal opnå:
- Grundlæggende viden om verdensmålene og deres sammenhæng med akademiske uddannelser
- Viden om udvalgte problematikker og dilemmaer knyttet til opfyldelse af verdensmålene
Målbeskrivelse - færdigheder
Førsteårsprojektet
Den studerende kan:
- Benytte en specifik projektfasemodel til at planlægge, strukturere og gennemføre et projekt baseret på en videnskabelig/ingeniørfaglig problemstilling
- Foretage en grundig litteratursøgning som benyttes i forbindelse med problemanalysen og projektets problemformulering
- Finde mulige løsninger ud fra krav fremkommet på baggrund af problemanalysen
- Alene og i samarbejde med andre målsætte, planlægge og strukturere arbejdsopgaver. Herunder i et gruppesamarbejde kunne foretage en hensigtsmæssig arbejdsdeling af opgaverne
- Planlægge og udføre eksperimenter, modeldannelse, simuleringer og/eller dataanalyse til belysning af mere komplekse problemstillinger i projektet
- Samarbejde i grupper, herunder være opmærksom på processer, som henholdsvis kan hæmme og fremme et gruppearbejde
- Anvende tillærte fagligheder i en projektrelateret kontekst
- Søge, vurdere og forvalte viden
- Formidle projektets indhold og resultater skriftligt i en rapport og mundtligt i et eksamensforsvar
- Fremstille en poster og formidle projektet ud fra posteren i et større forum ved slutningen af semestret
Introduktionsforløbet om verdensmålene for bæredygtig udvikling
Den studerende skal opnå følgende færdigheder:
- Arbejde akademisk og kritisk reflekteret med verdensmålene
- Arbejde tværfagligt med verdensmålene
Målbeskrivelse - kompetencer
Førsteårsprojektet
Den studerende kan:
- Vurdere relevans og kvalitet af de opnåede resultater og konkludere i forhold til den opstillede målformulering
- Anvende den problemorienterede og projektorganiserede læringsform, hvor der skal udvises en høj grad af selvstændighed og initiativ
- Formidle et projekts arbejdsresultater på en struktureret, forståelig og reproducerbar form, i såvel tekst, grafik som i mundtligt form
- Indgå i et samarbejde omkring udførelse af et større projekt
Introduktionsforløbet om verdensmålene for bæredygtig udvikling
Den studerende skal kunne:
- Reflektere over verdensmålenes relevans for egen akademiske uddannelse samt relation til andre uddannelser
Indhold
I førsteårsprojektet benyttes den problemorienterede og projektorganiserede læringsform, hvor førsteårets teori, metoder og teknikker skal bringes i spil i projektet.
I forbindelse med projektet arbejdes der med:
- Løsning af en given videnskabelig/ingeniørfaglig problemstilling
- Den faseopdelte projektmodel
- Målsætning, planlægning og strukturering af eget og gruppens arbejde
- Gruppedynamik
- Initiativ og selvstændighed
- Søge og forvalte viden
- Rapportstruktur og -indhold
Kurset omfatter desuden et e-læringsforløb om verdensmålene for bæredygtig udvikling.
URL til Skemaplan
Antal undervisningstimer
Undervisningsform
Førsteårsprojektet udføres i grupper af studerende.
I slutningen af semestret præsenterer hver gruppe sit projekt ved en postersession.
Introduktionsforløbet om verdensmålene for bæredygtig udvikling afvikles som et selvstændigt e-læringsforløb, som indgår i bacheloruddannelser på tværs af SDU. Forløbet udgør 1 ECTS af det samlede kursus.
Undervisningssprog
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen i Førsteårsprojektet
EKA
Navn
Beskrivelse
Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af:
- Skriftlig rapport, afleveret i slutningen af semesteret
- Mundtlig prøve med udgangspunkt i den skriftlige rapport
Indholdet i den skriftlige rapport samt vægtningen af henholdsvis rapport og mundtlig prøve fremgår af semesterplanen.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
ECTS-point
Uddybende eksamensinformation
Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort på itslearning.
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.
Eksamen i introduktionsforløb om verdensmålene for bæredygtig udvikling
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
ECTS-point
Uddybende eksamensinformation
Dette er et tværfagligt og tværfakultært modul.
Eksamensformen ved reeksamen er den samme som ved den ordinære eksamen.
Yderligere information
Dette fag er identisk med T460017101. Brugte eksamensforsøg overføres.
Faget er ændret efter 1. marts 2024. Hvis du ikke har bestået faget, kan du se ændringen og hvad du skal gøre i denne oversigt.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i fysik og teknologi, optag 2022 | Bachelor i fysik og teknologi | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | Bachelor i fysik og teknologi, optag 2023 | Bachelor i fysik og teknologi | Odense | 2 |
Forår 2024 | Valgfag | Bachelor- og kandidatvalgfag på naturvidenskab | Valgfag | Valgfagskurser for bachelor- og kandidatuddannelser på naturvidenskab | Odense | |
Forår 2024 | Obligatorisk | BA Centralt fag i fysik et-faglig - optag 1. september 2023 | Bachelor i fysik | Odense | Bachelor i fysik | Odense | 2 |
Forår 2024 | Obligatorisk | BA Centralt fag i fysik to-faglig - optag 1. september 2023 | Bachelor i fysik | Odense | Bachelor i fysik | Odense | 2 |