FA806: Transportører og ADME
Kommentar
3854801 (tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Undervisningssproget.
Undervisning: engelsk
Laboratorieøvelser: dansk eller engelsk afhængig af underviser, dog engelsk ved internationale studerende.
Vedr. deltagerbegrænsning:
Kurset har en deltagerbegrænsning på 16 pladser. Ved flere end 16 rettidigt tilmeldte, vil fagmiljøet på FKF prioritere de indkomne tilmeldinger (metode 2), og der oprettes evt. en venteliste. Farmacistuderende på teknologisk profil vil have fortrinsret.
Indgangskrav
En bachelorgrad indenfor det naturvidenskabelige eller sundhedsvidenskabelig område relateret til farmaci, biologi, kemi, farmakologi.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at
- have kendskab, viden og kompetencer indenfor grundlæggende molekylærbiologiske, biokemiske, farmakologiske og fysiologiske begreber og processer
- have kendskab, viden og kompetencer indenfor farmaci svarende til bachelorniveau
- kunne anvende simple statistiske og beregningsmæssige metoder til beskrivelse og analyse af et givet datamateriale
- have kendskab, viden og kompetencer indenfor laboratoriearbejde og sikkerhed
Deltagerbegrænsning
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at definere og klassificerer lægemiddelstoftransportører og beskrive deres rolle i at bestemme ADMET (Absorption, Distribution, Metabolisme, Excretion og Toksicitet) egenskaber for lægemiddelstoffer. Yderligere at sætte den studerende i stand til at beskrive og forstå hvordan transportører medvirker til vævsspecifik drug delivery og eksemplificere hvordan transportører påvirker den farmakokinetiske profil af lægemiddelstoffer som er substrater eller inhibitorer heraf. Endvidere skal den studerende kunne sættes i stand til at beskrive de regulatoriske implikationer af transportørinteraktioner og lægemiddelstof-lægemiddelstof interaktioner.
Formålet med kurset er derfor at sætte deltagerne i stand til at a) bestemme transportør-kinetiske parametre eksperimentelt b) give deltagerne viden, færdigheder og kompetencer indenfor lægemiddelstoffers ADMET egenskaber og disses betydning for biotilgængelighed vurderet fra in vitro, in situ og in vivo eksperimenter, c) have viden om regulatoriske aspekter og konsekvenser af at lægemiddelstoffer interagere med transportører d) diskuterer videnskabelig litteratur indenfor ADMET/transportør feltet.
Ovenstående er vigtigt i forhold til at varetage en farmaceuts arbejdsopgaver indenfor arbejde med udvikling af lægemiddelstoffer og lægemidler, samt for farmaceuter som arbejde i offentlig administration som for eksempel lægemiddelstyrelsen og andre styrelser som arbejder med kemiske stoffer.
Fagligt er kurset en videreførelse af viden, færdigheder og kompetencer erhvervet i bachelorkurserne FA502, FA503, FA504, SU518, BB524, BMB530, BMB504, og kandidatkurset i ”Drug transport and drug delivery systems”.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil er formålet med kurset at
- Give kompetence til at kunne deltage i projektgrupper som arbejder med udvikling af lægemidler
- Give kompetence til at kunne diskutere og godkende lægemiddelstoffer og lægemidler
- Give kompetence til at kunne planlægge, udføre, analysere og evaluere eksperimenter til at undersøge ADME egenskaber og transportørinteraktioner.
- Give kompetence til at kunne analysere og diskutere data som indeholder transportører og transportørkinetik
- Give færdigheder i at vurdere og beskrive in vitro – in vivo korrelationer omhandlende transportør effekter, betydning for drug delivery, farmakokinetik og lægemiddelstof-lægemiddelstof interaktioner.
- Give færdigheder i at udføre eksperimentelle forsøg designet til at undersøge transportør-medierede lægemiddelstof-lægemiddelstof interaktioner.
- Give færdigheder i kritisk vurdering af data og videnskabelig afrapportering af resultater.
- Give viden om klassificering af transportører med hensyn til transportørtype, struktur, funktion og ekspression i kroppens forskellige væv.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne FA502, FA503, FA504, SU518, BB524, BMB530, BMB504, og kandidatkurset “Drug transport and drug delivery systems”, og giver et fagligt grundlag for at lave speciale indenfor ADME området eller et relateret teknologisk eller klinisk forskningsprojekt, der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at kunne deltage i projektgrupper som arbejder med udvikling af lægemidler
- Give kompetence til at kunne diskutere og godkende lægemiddelstoffer og lægemidler
- Give kompetence til at kunne planlægge, udføre, analysere og evaluere eksperimenter til at undersøge ADME egenskaber og transportørinteraktioner.
- Give kompetence til at kunne analysere og diskutere data som indeholder transportører og transportørkinetik
- Give færdigheder i at vurdere og beskrive in vitro – in vivo korrelationer omhandlende transportør effekter, betydning for drug delivery, farmakokinetik og lægemiddelstof-lægemiddelstof interaktioner.
- Give færdigheder i at udføre eksperimentelle forsøg designet til at undersøge transportør-medierede lægemiddelstof-lægemiddelstof interaktioner.
- Give færdigheder i kritisk vurdering af data og videnskabelig afrapportering af resultater.
- Give viden om klassificering af transportører med hensyn til transportørtype, struktur, funktion og ekspression i kroppens forskellige væv.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- At definere hvornår et lægemiddelstof interagerer med en transportør
- At beregne flux værdier, IC50 værdier, Km og Vmax værdier for passivt og aktivt transporterede lægemiddelstoffer
- At beskrive transportørers rolle i ADME og farmakokinetik
- At fortolke og diskutere eksperimentelle data indenfor transport og transportør kinetik
- At forudsige, simulere og diskutere hvornår lægemiddelstof-transportør interaktioner resulterer i drug-drug interaktioner eller dosisafhængig akkumulering eller absorption
- At reflektere over og diskutere betydningen af at lægemiddelstoffer er substrater eller inhibitorer af transportører og enzymer i relation til drug delivery og ADMET egenskaber
- At foreslå strategier til at optimere ADMET egenskaber baseret på viden omkring lægemiddelstofinteraktion med transportører og/eller enzymer.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- ADMET egenskaber
- Transportørkinetik
- Membrantransportør struktur, funktion og ekspression
- Flux, permeabilitet og carrier-kinetik
- In vitro og in vivo metoder til at undersøge transportører og ADME egenskaber
- Pharmakokinetic og ADME
- Optags- og efllux transportører i tarm, nyre, lever og bloghjernebarrieren
- FDA og EMA krav og guidelines til transportørinteraktioner.
- Laboratorieøvelser indenfor emnet
- E-timer til at understøtte beregningselementer indenfor brug af isotoper og radioaktivitet
- Udfærdigelse af 3 rapporter baseret på laboratorieøvelserne. Disse rapporter udgør også en central del i den mundtlige eksamen.
Litteratur
- Bente Steffansen, Birger Brodin and Carsten Uhd Nielsen: Molecular Biopharmaceutics: Aspects of Drug Characterisation, Drug Delivery and Dosage Form Evaluation, Pharmaceutical Press, 2010.
- Kursusmaterialer (lægges på E-Learn)
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i alle laboratorieøvelser og forberedelser, aflevering af 3 rapporter baseret på laboratoriearbejde
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N570006101, FA806: Transportører og ADME |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen er baseret på præsentation af 1 tilfældigt udvalgt rapport ud af de tre og en efterfølgende diskussion af den relevante kontekst for kurset.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase / Intro phase 22 timer
- Træningsfase: 26 timer, heraf: Eksaminatorier 6 timer og Laboratorieøvelser 20 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Fordybelse i materiale fra lærebøger og videnskabelig litteratur
- Beregning og præsentation af data og resultater opnået under laboratoriearbejdet
- Kritisk evaluering af eksperimentelle data
- Udarbejdelse af videnskabelige rapporter baseret på egne data
I gennemsnit ca.5 timer pr. uge, i alt 82