FA502: Lægemiddelformulering og fremstilling A
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- have kendskab til almen og organisk kemi, fysik og biologi.
- have grundlæggende beregningsfærdigheder (simple ligninger, koncentrationsberegninger, beregninger med enheder osv.).
- have praktisk erfaring med laboratoriearbejde og almen laboratoriesikkerhed.
- kunne anvende almindelige computerprogrammer (fx word og excel).
Formål
Kurset har til formål at introducere grundlæggende aspekter og krav i lægemiddelformulering og fremstilling. Herunder et omfattende kendskab til flydende og halvfaste lægemidler især med fokus på formuleringsprincipper og fremstillingsmetoder i forhold til de relevante fysisk-kemiske principper, struktur og funktionelle egenskaber af hjælpestoffer. Desuden arbejdes der med definitioner og krav fra den Europæiske Farmakopé (Ph.Eur.) og de Danske Lægemiddelstandarder (DLS).
Kurset giver basisviden til de videregående kurser i teknologisk farmaci (FA503 og FA504). Som tværfaglig disciplin giver kurset også indblik i, hvordan de naturvidenskabelige fag såsom fysisk kemi, kemi, analytisk kemi og biologi har indvirkning på de farmaceutiske principper.
Kurset vil give de studerende yderligere viden og kompetencer, der er erhvervet indenfor de naturvidenskabelige førsteårskurser (kemi, fysik, matematik og biologi) og de grundlæggende analytiske metoder, som blev anvendt i FA501 (Farmaci grundkursus).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:
- at give viden og forståelse af generelle aspekter og krav i lægemiddelformulering og fremstilling specielt vedr. flydende og halvfaste lægemiddelformuleringer samt kendskab til relevante hjælpestoffer og fysisk-kemiske principper.
- at give grundlæggende færdigheder i lægemiddelfremstilling i lille målestok inkl. fremstillingsdokumentation, brug af relevant litteratur (Ph.Eur. og DLS) og informationssøgning i databaser.
- at give kompetence til kritisk redegørelse af flydende og halvfaste lægemiddelformuleringer i forhold til lægemiddeludvikling (udvikling af nye lægemiddelformuleringer) og kommercielle lægemidler (information til patienter, læger og sygeplejerske).
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- anvende krav og definitioner fra den Europæiske Farmakopé (Ph.Eur.) i forhold til flydende formuleringer til oral og kutan anvendelse samt halvfaste formuleringer til kutan anvendelse.
- diskutere de forskellige formuleringer (opløsninger, suspensioner, emulsioner, salver, cremer og geler) samt deres formuleringsprincipper og stabilitet.
- anvende relevante fysisk-kemiske begreber og principper fra de ovennævnte lægemiddelformuleringer.
- diskutere anvendelsen af hjælpestoffer/hjælpestofgrupper i forhold til de omtalte lægemiddelformuleringer.
- gøre rede for funktionerne af hjælpestoffer i relevante kommercielle lægemidler.
- anvende og beskrive grundlæggende biofarmaceutiske begreber og principper.
- fremstille relevante lægemidler (flydende og halvfaste formuleringer) i lille målestok med korrekte fremstillingsmetoder samt at udføre tilstrækkelig fremstillingsdokumentation.
Indhold
Kurset indeholder følgende hovedområder:
- grundlæggende definitioner, krav og principper i lægemiddelformulering og fremstilling (termer og definitioner, kvalitetssikring, stabilitet, GMP)
- grundlæggende biofarmaceutiske aspekter (administrationsveje, LADME, biotilgængelighed, grundlæggende farmakokinetiske begreber, bioækvivalens)
- fysiologiske og biofarmaceutiske aspekter i forhold til den orale og dermale administrationsvej
- relevante monografier og krav fra den Europæiske Farmakopé (Ph.Eur.) og Danske Lægemiddelstandarder (DLS)
- formuleringsprincipper og generelle fremstillingsmetoder for flydende formuleringer til oral og kutan anvendelse
- formuleringsprincipper og generelle fremstillingsmetoder for halvfaste formuleringer til kutan anvendelse
- definitioner og generelle fremstillingsmetoder for plantelægemidler
- relevante hjælpestoffer og hjælpestofgrupper (opløsningsmidler og co-solventer, konserveringsmidler, antioxidanter, fortykningsmidler, stabilisatorer såsom grænsefladeaktive stoffer, buffere) og deres funktionelle egenskaber
- relevante fysisk-kemiske principper af opløsninger (opløselighed og solubilisering, syre-base egenskaber, kolligative egenskaber, pH, pKa, logP), suspensioner, emulsioner (disperse systemer, stabilisering og ustabilitetsfænomener, elektrostatisk og sterisk stabilisering, DLVO plot og zeta potentiale) og halvfaste formuleringer (salver, cremer og geler, uforenligheder, reologi)
- magistrelle lægemidler (definitioner og krav) og fremstilling af lægemidler i lille målestok inkl. tilstrækkelig dokumentation
Litteratur
- M.E. Aulton, K.M.G. Taylor: Aulton’s Pharmaceutics, Churchill Livingstone Elsevier.
- P.J. Sinko: Martin’s Physical Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, Wolters Kluwer.
- Europæisk Farmakopé (Ph.Eur.).
- Danske Lægemiddelstandarder (DLS).
- Kursusmaterialer (lægges på E-Learn).
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i eksaminatorietimer og laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N560008101, FA502: Lægemiddelformulering og fremstilling A |
Udprøvninger
Løbende evaluering
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Hjemmeopgaver og rapporter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 22
- træningsfase: Antal timer: 30, heraf 6 timer eksaminatorie og 24 timer laboratorie
Aktiviteter i studiefasen:
- selvstudium af lærebogen og andet relevant litteratur
- hjemmeopgaver og laboratorierapporter
- kontinuerlig opsamling og gennemgang af læringsmaterialer og kursusemner