FA501: Farmaci grundkursus

Studienævn for farmaci

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N560026152, N560026122, N560026132, N560026142, N560026102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N560026101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 04-03-2022


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar


Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Ingen

Formål

Kursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sin uddannelse på universitetet. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter. De studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter og tilknyttes til en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt.

Derudover er formålet er at sætte den studerende i stand til at anvende generelle beregningsmetoder, at arbejde efter og redegøre for de kvalitative og kvantitative analysemetoder beskrevet i farmakopémonografier med primært udgangspunkt i den Europæiske Farmakopé (Ph.Eur.). Herunder introduceres de studerende for god dokumentationspraksis, rapportskrivning, samt god laboratorie praksis (GLP).

Kursets formål er vigtigt i forhold til at den studerende opnår evner til at begå sig på studiet, samt at opnå viden om og kompetencer til at arbejde efter farmakopémonografier med tilfredsstillende kvalitet af dokumentation og afrapportering. Kurset giver fagligt grundlag især til opfølgende kurser i lægemiddelformulering og fremstilling (FA511, FA503 og FA504) samt farmaceutisk instrumentel analyse (FA507).

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
  • Etablere faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø
  • Give viden om begreber og principper i udvalgte analysemetoder, som beskrevet i farmakopé monografier.
  • Give viden om de udvalgte metoders anvendelsesområder, samt viden om potentielle fejlkilder ved metoderne.
  • Give viden om GLP, samt farmaceutisk dokumentationspraksis.
  • Give viden om stoffers vandopløselighed.
  • Give færdigheder i at håndtere analytisk laboratorieudstyr såsom analysevægt, pH-meter, målekolbe, burette, UV-spektrofotometer, TLC-plader m.v.
  • Give færdigheder i GLP, herunder føre laboratoriejournal og rapportskrivning.
  • Give færdigheder til at pipettere på en hensigtsmæssig måde, herunder funktionstjek og kalibrering.
  • Give færdigheder til at beregne stofkoncentrationer i f.eks. stamopløsninger og fortyndingsrækker, samt forholdstal brugt i fortyndingsrækker f.eks. til at etablere og anvende kalibreringskurver.
  • Give færdigheder til at beregne præcisionen af de anvendte kvantitative procedurer.
  • Give færdigheder til koncentrationsbestemmelse og identifikation af enkeltstoffer i opløsning ved hjælp af titrering og spektrofotometri.
  • Give færdigheder til at udfærdige detaljeret forskrifter/protokoller for enkle udvalgte metoder i overensstemmelse med beskrivelser i farmakopémonografier.
  • Give kompetencer til at diskutere Ph.Eur.’s krav til nøjagtighed og præcision i relation til de anvendte procedurer, herunder de grundlæggende enhedsoperationer (f.eks. vejning og volumenafmåling).
  • Give kompetencer til at diskutere almindelige lægemiddelanalytiske problemstillinger.
  • Give kompetencer til selvstændigt at planlægge og gennemføre simple analytiske laboratorieforsøg under hensyntagen til gældende laboratoriesikkerhedsregler og kompetencer til at dokumentere resultaterne i henhold til kursets vejledning i rapportskrivning.
  • Give kompetence til at indgå i arbejdsgange hvor GLP er i fokus

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
  • Etablere faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som aktiv bidrager til uddannelses sociale og faglige miljø
  • Definere begreber og begrunde principper og anvendelse af de udvalgte analysemetoder beskrevet i farmakopé monografier.
  • Definere GLP
  • Anvende og håndtere analytisk laboratorieudstyr og fremstille stamopløsninger, fortyndinger og standardopløsninger til f.eks. kalibreringskurver.
  • Gøre rede for planlægning, dokumentation, gennemførelse og afrapportering af kvalitativ og kvantitativ stofanalyse ved spektrofotometri, titrering og TLC.
  • Beregne koncentrationer og forholdstal/fortyndingsfaktorer brugt i stamopløsninger og fortyndingsrækker, f.eks. til at etablere og anvende kalibrerings- og standardkurver.
  • Beregne og optegne kalibrerings- og standardkurver i Excel (eller lignende program).
  • Beregne præcision for de udvalgte procedurer.
  • Anvende og gøre rede for udvalgte analytiske metoder beskrevet i gældende farmakopéer
  • Gøre rede for vandopløseligheden af ioniserbare stoffer
  • Beskrive og diskutere (afrapportere) de udførte analytiske eksperimenter i henhold til kursets vejledning i rapportskrivning.
  • Den studerende præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
  • Den studerende identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
  • Forstå verdensmålene for bæredygtig udvikling og deres sammenhæng med akademiske uddannelser
  • Forstå problematikker og dilemmaer knyttet til opfyldelse af verdensmålene
  • Arbejde akademisk, kritisk reflekteret og tværfagligt med verdensmålene
  • Reflektere over verdensmålenes relevans for farmaci samt i relation til andre fagområder.

Indhold

Kurset fokuserer på generelle studiekompetencer:

  • Arbejde i studiegrupper (sammenarbejde, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse, studiekontrakt)
  • Introduktion til itslearning, sikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt personlig læringsplan
  • Grundlæggende beregnings- og skrivefærdigheder

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder

  • Grundlæggende stofanalyse under hensyntagen til GLP.
  • Koncentrationsberegning og anvendelse af korrekte enheder (procent, molaritet mv.)
  • Fremstilling af stamopløsninger, fortyndingsrækker og bufferopløsninger
  • Simpel vandopløselighed
  • Etablering og anvendelse af kaliberingskurve
  • Forsøgsplanlægning og dokumentering
  • Identifikationsanalyse  i henhold til Ph.Eur. (Identification)
  • Renhedsanalyse i henhold til Ph.Eur. (Test)
  • Kvantitativ analyse i henhold til Ph. Eur: (Assay)
  • Volumetrisk metoder (syre/base-titrering, redoxtitrering, kompleksometrisk titrering)
  • Spektrofotometriske metoder
  • Kemiske reaktionsligninger og kemisk ligevægt

Kurset indeholder introduktion til verdensmålene:

  • En forskningsbaseret indføring i bæredygtighedsverdensmålene og deres relevans for akademiske studier
  • Introduktion til verdensmålene og deres historiske og politiske kontekst
  • Konkrete problematikker forbundet med verdensmålene
  • Dilemmaer som arbejdet med at nå verdensmålene rejser
  • Tværfaglig platform for at arbejde med verdensmålene
  • Erfaring med at arbejde kritisk og reflekteret med verdensmålene.

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Deltagelse i laboratorieøvelser

EKA

N560026152

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset.

ECTS-point

0

Uddybende information

Forudsætningsprøve b) er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement c).

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Obligatoriske opgaver i studieintroduktion

EKA

N560026122

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Hjælpemidler er tilladt

ECTS-point

1

Uddybende information

Opgaven består af:

  1. Indleveret studiegruppekontrakt som skal godkendes.
  2. Obligatorisk deltagelse i laboratoriesikkerhedskursus 
  3. Spot test i laboratoriesikkerhed, som skal gennemføres med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hver gang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.
  4. En e-test i studieintroduktion, som skal være gennemført med mindst 80% rigtige svar. Testen kan tages flere gange inden deadline. Hver gang testen gennemføres gives der feedback til den studerende.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Obligatorisk opgave i verdensmålene for bæredygtig udvikling

EKA

N560026132

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

1

Uddybende information

Opgaven består af gennemførelse af et E-læringsforløb i løbet af efteråret. Det oplyses som en del af planerne i itslearning, hvornår de forskellige dele af e-læringsforløbet skal være gennemført. For at bestå skal alle moduler være gennemført.

Eksamenselement c)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Godkendelse af rapporter

EKA

N560026142

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

4

Uddybende information

Beståelse af  forudsætninsgprøve b) (EKA: N560026152) er en forudsætning for eksamenselement c)

Eksamenselement d)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Skriftlig eksamen

EKA

N560026102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

2 timer

Hjælpemidler

Eksamen er uden hjælpemidler. Dog er indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC tilladt. Desuden er Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R, R-Studio, CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. Derudover er det tilladt at anvende ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt.  

Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med udfyldelse af multiple choice testen.  

ECTS-point

4

Uddybende information

Reeksamen ændres til en mundtlig eksamen, hvis der er 14 eller færre studerende tilmeldte. Den mundtlige reeksamen er 10-15 min. eksamination med udgangspunkt i teori fra en af de fem laboratorieøvelser i kurset. Den studerende vælger ved lodtrækning en af de fem øvelser ved starten af reeksamen og skal herefter forklare teorien bag hver trin i øvelsen, hjulpet med spørgsmål fra eksaminator og censor.

Vejledende antal undervisningstimer

96 timer per semester

Undervisningsform

  • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 17
  • træningsfase: Antal timer: 78, heraf 42 timer eksaminatorie, 36 timer laboratorie
  • Studiefase: Antal timer: 24

Introfasen består af forelæsninger fælles for hele holdet. Her gives der overblik over kursets emner, med en kort introduktion og perspektivering. De studerende aktiveres til forelæsningerne med f.eks. Poll Everywhere, hvor de kan svare på eller stille spørgsmål til det gennemgåede emne. Dette giver et incitament til at deltage i undervisningen, samtidig med at man kan beholde sin anonymitet.

Til træningsfasen deles holdet op i mindre hold, som deltager i dels eksaminatorietimer og obligatoriske laboratorietimer. Eksaminatorietimerne planlægges således at undervisningen faciliterer ”active learning”, hvor de studerende igennem aktiv deltagelse i undervisningen arbejder med emnerne. Igennem f.eks. opgaveløsning, enten i grupper eller selvstændigt, inspireres de studerende til at bevæge sig højere op ad den taksonomiske stige.

Under laboratoriearbejdet arbejder de studerende i par, hvor de udfører praktiske øvelser indenfor kursets fagområde. Dette resulterer i rapporter, som indgår som en del af bedømmelsen af de studerendes læring.

Studiefasetimerne tilrettelægges således, at de studerende arbejder med studieunderstøttende emner, der giver dem bedre forudsætninger til at deltage aktivt undervisningen. Dette kunne f.eks. være at blive beviste om deres læringsstil og hvordan de bedst akkommodere denne, eller øvelser hvor de skal fremstille produkter i excel, word eller lignende, som skal bruges i rapporter. Herudover vil kooperativ læring blive tænkt ind i diverse opgaver.

Aktiviteter i studiefasen:

  • Identifikation af egen læringsstil og hvordan den studerende bedst kan udnytte den.
  • Notatteknikker til brug under forelæsning og ved læsning af pensum.
  • Beregningsopgaver.
  • Øvelse i brug af de mest vigtige funktioner i Excel og Word på farmaciuddannelsen

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Christian Henriksen christianh@sdu.dk Kemi og Farmaci

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Søren Sten Hansen shan@sdu.dk Det Naturvidenskabelige Fakultetssekretariat

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Fysik, kemi og Farmaci

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.