FA501: Farmaci grundkursus
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kursets formål er, at den studerende oplever en faglig identitetsskabende og fastholdende introduktion til sin uddannelse på universitetet. Kurset udvikler og styrker den studerendes studiekompetencer gennem indføring i studiets metoder og aktiv deltagelse i faglige læringsaktiviteter. De studerende opretter i forbindelse med kurset sin egen læringsplan til organisering af sine læringsaktiviteter og tilknyttes til en studiegruppe, som konstituerer sig med en studiegruppekontrakt.
Derudover er formålet er at sætte den studerende i stand til at anvende generelle beregningsmetoder, at arbejde efter og redegøre for de kvalitative og kvantitative analysemetoder beskrevet i farmakopémonografier med primært udgangspunkt i den Europæiske Farmakopé (Ph.Eur.). Herunder introduceres de studerende for god dokumentationspraksis, rapportskrivning, samt god laboratorie praksis (GLP).
Kursets formål er vigtigt i forhold til at den studerende opnår evner til at begå sig på studiet, samt at opnå viden om og kompetencer til at arbejde efter farmakopémonografier med tilfredsstillende kvalitet af dokumentation og afrapportering. Kurset giver fagligt grundlag især til opfølgende kurser i lægemiddelformulering og fremstilling (FA502, FA503 og FA504) samt farmaceutisk instrumentel analyse (FA507).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
•Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
•Etablere faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som aktiv bidrager til uddannelsens sociale og faglige miljø
•Give viden om begreber og principper i udvalgte analysemetoder, som beskrevet i farmakopé monografier.
•Give viden om de udvalgte metoders anvendelsesområder, samt viden om potentielle fejlkilder ved metoderne.
•Give viden om GLP, samt farmaceutisk dokumentationspraksis.
•Give viden om stoffers vandopløselighed.
•Give færdigheder i at håndtere analytisk laboratorieudstyr såsom analysevægt, pH-meter, målekolbe, burette, UV-spektrofotometer, TLC-plader m.v.
•Give færdigheder i GLP, herunder føre laboratoriejournal og rapportskrivning.
•Give færdigheder til at pipettere på en hensigtsmæssig måde, herunder funktionstjek og kalibrering.
•Give færdigheder til at beregne stofkoncentrationer i f.eks. stamopløsninger og fortyndingsrækker, samt forholdstal brugt i fortyndingsrækker f.eks. til at etablere og anvende kalibreringskurver.
•Give færdigheder til at beregne præcisionen af de anvendte kvantitative procedurer.
•Give færdigheder til koncentrationsbestemmelse og identifikation af enkeltstoffer i opløsning ved hjælp af titrering og spektrofotometri.
•Give færdigheder til at udfærdige detaljeret forskrifter/protokoller for enkle udvalgte metoder i overensstemmelse med beskrivelser i farmakopémonografier
•Give kompetencer til at diskutere Ph.Eur.’s krav til nøjagtighed og præcision i relation til de anvendte procedurer, herunder de grundlæggende enhedsoperationer (f.eks. vejning og volumenafmåling).
•Give kompetencer til at diskutere almindelige lægemiddelanalytiske problemstillinger.
•Give kompetencer til selvstændigt at planlægge og gennemføre simple analytiske laboratorieforsøg under hensyntagen til gældende laboratoriesikkerhedsregler og kompetencer til at dokumentere resultaterne i henhold til kursets vejledning i rapportskrivning.
•Give kompetence til at indgå i arbejdsgange hvor GLP er i fokus
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Anvende studie- og læringsstrategier til at planlægge sin egen læringsproces i forhold til læringsmål, læringsaktiviteter og evalueringsformer
- Etablere faglige relationer til sine medstuderende og beskrive sin rolle som aktiv bidrager til uddannelses sociale og faglige miljø
- Definere begreber og begrunde principper og anvendelse af de udvalgte analysemetoder beskrevet i farmakopé monografier.
- Definere GLP
- Anvende og håndtere analytisk laboratorieudstyr og fremstille stamopløsninger, fortyndinger og standardopløsninger til f.eks. kalibreringskurver.
- Gøre rede for planlægning, dokumentation, gennemførelse og afrapportering af kvalitativ og kvantitativ stofanalyse ved spektrofotometri, titrering og TLC.
- Beregne koncentrationer og forholdstal/fortyndingsfaktorer brugt i stamopløsninger og fortyndingsrækker, f.eks. til at etablere og anvende kalibrerings- og standardkurver.
- Beregne og optegne kalibrerings- og standardkurver i Excel (eller lignende program).
- Beregne præcision for de udvalgte procedurer.
- Anvende og gøre rede for udvalgte analytiske metoder beskrevet i gældende farmakopéer
- Gøre rede for vandopløseligheden af ioniserbare stoffer
- Beskrive og diskutere (afrapportere) de udførte analytiske eksperimenter i henhold til kursets vejledning i rapportskrivning.
- Den studerende præciserer og analyserer en faglig problemstilling i færdigformuleret form og kommunikerer om såvel løsningsproces som resultaterne af denne.
- Den studerende identificerer forskellige repræsentationer (tekstuel, auditiv, visuel, symbolsk, ikonisk, grafisk, tabulær, statisk eller dynamisk) af faglige sagsforhold og anvender disse i forbindelse med problembehandling.
Indhold
Kurset fokuserer på generelle studiekompetencer:
- Arbejde i studiegrupper (sammenarbejde, kommunikation, planlægning, konflikthåndtering, gruppedannelse, studiekontrakt)
- Introduktion til e-learn, sikkerhedskursus, studie- og læringsstrategier, evalueringer og eksamener, forventningsafstemning, etiske standarder ved et universitetsstudium samt personlig læringsplan
- Grundlæggende beregnings- og skrivefærdigheder
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder
- Grundlæggende stofanalyse under hensyntagen til GLP.
- Koncentrationsberegning og anvendelse af korrekte enheder (procent, molaritet mv.)
- Fremstilling af stamopløsninger, fortyndingsrækker og bufferopløsninger
- Simpel vandopløselighed
- Etablering og anvendelse af kaliberingskurve
- Forsøgsplanlægning og dokumentering
- Identifikationsanalyse i henhold til Ph.Eur. (Identification)
- Renhedsanalyse i henhold til Ph.Eur. (Test)
- Kvantitativ analyse i henhold til Ph. Eur: (Assay)
- Volumetrisk metoder (syre/base-titrering, redoxtitrering, kompleksometrisk titrering)
- Spektrofotometriske metoder
- Kemiske reaktionsligninger og kemisk ligevægt
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
E-test
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver i studieintroduktion
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Som en del af de obligatoriske opgaver indgår obligatorisk deltagelse i laboratoriesikkerhedskursus med efterfølgende spottest i laboratoriesikkerhed.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
FN's Verdensmål
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser og godkendelse af rapporter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenslement d)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N560026101, FA501: Farmaci grundkursus |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 17
- træningsfase: Antal timer: 78, heraf 42 timer eksaminatorie, 36 timer laboratorie
- Studiefase: Antal timer: 24
Introfasen består af forelæsninger fælles for hele holdet. Her gives der overblik over kursets emner, med en kort introduktion og perspektivering. De studerende aktiveres til forelæsningerne med f.eks. Poll Everywhere, hvor de kan svare på eller stille spørgsmål til det gennemgåede emne. Dette giver et incitament til at deltage i undervisningen, samtidig med at man kan beholde sin anonymitet.
Til træningsfasen deles holdet op i mindre hold, som deltager i dels eksaminatorietimer og obligatoriske laboratorietimer. Eksaminatorietimerne planlægges således at undervisningen faciliterer ”active learning”, hvor de studerende igennem aktiv deltagelse i undervisningen arbejder med emnerne. Igennem f.eks. opgaveløsning, enten i grupper eller selvstændigt, inspireres de studerende til at bevæge sig højere op ad den taksonomiske stige.
Under laboratoriearbejdet arbejder de studerende i par, hvor de udfører praktiske øvelser indenfor kursets fagområde. Dette resulterer i rapporter, som indgår som en del af bedømmelsen af de studerendes læring.
Studiefasetimerne tilrettelægges således, at de studerende arbejder med studieunderstøttende emner, der giver dem bedre forudsætninger til at deltage aktivt undervisningen. Dette kunne f.eks. være at blive beviste om deres læringsstil og hvordan de bedst akkommodere denne, eller øvelser hvor de skal fremstille produkter i excel, word eller lignende, som skal bruges i rapporter. Herudover vil kooperativ læring blive tænkt ind i diverse opgaver.
Aktiviteter i studiefasen:
- Identifikation af egen læringsstil og hvordan den studerende bedst kan udnytte den.
- Notatteknikker til brug under forelæsning og ved læsning af pensum.
- Beregningsopgaver.
- Øvelse i brug af de mest vigtige funktioner i Excel og Word på farmaciuddannelsen
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Frants Roager Lauritsen | frl@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci |
Nadia Guldfeldt Bæk | ngb@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci |