DS811: Introduktion til sundhedsdata
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Universitetsbachelor eller lignende. Indholdet af kurset Introduction to basal biostatistical terms and regression forventes bekendt. Det er en forudsætning at hver studerende medbringer en bærbar computer til alle timerne. Et statistikprogram (STATA eller andet) skal være downloadet på computeren (downloades via Blackboard). Hvis der er studerende der hellere vil bruge andre statistikprogrammer end STATA eller SAS, skal disse programmer være installeret og de pågældende studerende skal være selvkørende i disse programmer.
Formål
Formålet med kurset er at gøre de studerende i stand til at bruge de danske sundhedsregistre i enkle analyser og/eller deskriptive rapporter. Det vil sige at kurset skal give et kendskab til de danske sundhedsregistre og hvordan de ofte anvendes i forskning og analyse. Desuden skal kurset træne de studerende i at håndtere store datasæt fra registre, herunder at gøre data analyseklar og gennemføre enkle analyser. I kurset opnås kompetencer i registeranalyser og datahåndtering, som er anvendelige i mange jobs.
Målbeskrivelse
Viden:
- Kendskab til de centrale danske sundhedsregistre, indhold, komplethed, validitet og fejlkilder
- Redegøre for grundtræk i love og regler for anvendelse af registerdata
- Demonstrere kendskab til udvalgt dansk registerforskning på sundhedsområdet
Færdigheder:
- Fejlsøge og oparbejde et datasæt
- Gøre et datasæt analyseklar
- Merge to eller flere datasæt fejlfrit
- Udnytte registerdata til deskriptiv statistik og analyse
Kompetencer:
- Redegørelse for udvælgelse af data, materiale og metode
- En grundig analyseplan
- En deskriptiv analyse på de udvalgte data
- Korrekt brug af analytiske værktøjer på registerdata: fx lineær eller logistisk regression
- Redegørelse for resultater og overordnet fortolkning heraf, herunder styrker og svagheder ved metoden og data
- En kritisk diskussion af data og resultater
Indhold
Timerne vil have karakter af workshop, hvor hovedvægten ligger på, at de studerende arbejder med udleverede eller egne datasæt. Derudover vil der på kurset blive arbejdet med diverse registeranalyser på danske sundhedsdata. Tavleundervisningen vil primært fokusere på de danske sundhedsregistre og basale analytiske værktøjer.
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Datalovgivning, organisering af danske sundhedsdata samt adgang til data
- Dataoparbejdning
- Tilgang til dataanalyse: Sundhedsvidenskabelig/samfundsfaglig, associationer vs kausalitet
Analytiske redskaber:
- Merge to eller flere datasæt
- Multidimensionale tabeller
- Strata og kontrollerede analyser
- Arbejde med ikke-validerede data
- Tværsnitsdata vs. Tidsserieanalyse – fordele og ulemper
Sundhedsregistrene:
- Landspatientregisteret
- Sygesikringsregisteret
- Lægemiddelstatistikregisteret
- Øvrige registre: yderregister, ældredokumentation, demografiske og andre registre
- Kliniske databaser
Litteratur
- Supplementum til Scandinavian journal of public health: http://sjp.sagepub.com/content/39/7_suppl.toc
- Henrik Brønnum-Hansen, Mikkel Baadsgaard. Increasing social inequality in life expectancy in Denmark. The European Journal of Public Health. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/eurpub/ckm045 585-586
- http://www.bedrepsykiatri.dk/media/35194/10653_faelles-psyk.pdf
- Sætterstrøm et al. A Method to Assess the Potential Effects of Air Pollution Mitigation on Healthcare Costs. Journal of Environmental and Public Health Volume 2012, Article ID 935825, 10 pages doi:10.1155/2012/935825
- http://www.kora.dk/media/1279/dsi-3585.pdf
- Marie Kruse. Costs of traffic injuries. Inj Prev . 2013. doi:10.1136/injuryprev-2013-040757
- Anden litteratur med eksempler på analyser og analysemetoder.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i den studerendes skriftlige opgave.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
8 undervisningsgange á 3 timer.
Undervisningen vil hver gang indledes med en kort forelæsning med fokus på dansk registerforskning, herefter vil der være workshops hvor de studerende arbejder med data på deres egen computer. Midt i forløbet afleveres en synopsis for en opgave der skal laves på registerdata som en del af de studerendes studiefase, og resten af forløbet arbejdes med denne opgave.