DS801: Introduktion til objektorienteret programmering

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N340042112, N340042102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N340042101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 26-02-2020


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

NEDLÆGGES E21 - grundet titleændring og derfor ny kode: DS830: Introduktion til programmering"/"Introduction to programming. Overgangsodning tastet.

Kurset samlæses med: DM550 og DM857

Kurset kan ikke tages af kandidatstuderende på datalogi. Kurset kan ikke følges hvis DM536, DM550, DM562, DM857 eller MM560 er bestået, eller hvis DM536, DM550, DM562, DM857 eller MM560 indgår obligatorisk i din studieordning.

Indgangskrav

Dette kursus kan ikke følges af kandidatstuderende på Datalogi. 

Faglige forudsætninger

Ingen

Formål

Kurset giver en introduktion til struktureret og objekt-orienteret programmering. Kurset giver et videnskabeligt grundlag for at løse problemer ved modellering og implementering af edb-programmer.

I forhold til uddannelsens læringsresultater har kurset eksplicit fokus på:

  • at give kompetence til at planlægge og udføre computerprogrammer i Java 
  • viden om fælles programmering metoder
  • udvikling af færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog
  • udvikling af færdigheder i softwareudvikling
  • udvikling af færdigheder i at konstruere større softwaresystemer
  • udvikling af færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
  • udvikling af færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
  • at give kompetence i at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
  • at give kompetence i at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
  • at give kompetence til at designe højere niveau software arkitekturer

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • designe objektorienterede modeller for konkrete problemer.
  • udarbejde en programstruktur baseret på modellen.
  • implementere det planlagte program i det konkret anvendte programmeringssprog.
  • finde og bruge egnede elementer i det til sproget hørende programbibliotek.
  • planlægge og gennemføre en afprøvning af programmet.
  • designe og implementere rekursiv løsning af problemer.
  • designe og implementere abstrakte datatyper.
  • anvende basale træstrukturer og algoritmer for disse.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 

  • De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget instruktion og procedure.
  • Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
  • Objektorienteret programmeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
  • Rekursion og rekursive datastrukturer.
  • Eksempler på abstrakte datatyper og deres realisering.

Litteratur

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Gruppeprojekt

EKA

N340042112

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset.

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen. 

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Skriftlig eksamen

EKA

N340042102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset.

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

84 timer per semester

Undervisningsform

 På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 28
  • træningsfase: Antal timer: 56, heraf eksaminatorietimer 28 timer, laboratorieøvelser 28 timer.
  • Studiefase timer 10

I introfasen benyttes en kombination af klassiske forelæsninger, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, og mere anvendelsesorienterede forløb, hvor der undervises i hvordan den opnåede viden kan anvendes i konkrete scenarier. Træningsfasen er opdelt i eksaminatorier og labs, hvor de studerende lærer de kompetencer, der sætter dem i stand til at omsætte deres viden til løsning og efterfølgende til konkrete computerprogrammer. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med at øge deres forståelse og deres kompetencer vedrørende fagets indhold.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Luís Cruz-Filipe lcf@imada.sdu.dk Concurrency

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Institut for Matematik og Datalogi (datalogi)

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb