DM878: Visualisering
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Visualiseringer er et vigtigt værktøj for eksperter indenfor forskellige områder (f.eks. samfundsvidenskab, bioinformatik, digital humaniora og sport) for at få et overblik over datafordelinger og indsigt i fremherskende datamønstre på en forståelig, intuitiv og visuel form. Målet med kurset er at gøre det muligt for den studerende at udvikle passende visuelle grænseflader til (domænespecifikke) brugerløsninger. Dette er vigtigt, da mange studerende vil blive ansat i sektorer, der kan kræve løsninger til visuel dataudforskning.
Kurset bygger på kompetencer inden for programmering og datastrukturer erhvervet i en bacheloruddannelse, og giver et akademisk grundlag for at forberede et speciale, hvor visuel dataanalyse er i fokus.
Efter afsluttet kursus skulle studerende have fået viden om:
- Metoder til visualiseringsdesign
- Syn og menneskelig opfattelse
- Data- og opgaveabstraktion til visuelt design
- Visuel indkodning- og interaktionsværktøjer
Efter kurset skal de studerende have tilegnet sig færdighederne i at:
- Vurdere brugerkrav til visuelt design
- Udvikle visuelle grænseflader til multivariate datasæt
- Anvende interaktionsværktøjer til at understøtte interaktiv visuel dataudforskning
- Validere effektiviteten af visualiseringsløsninger
Efter kurset skal studerende være kompetente i at:
- Abstrahere domænespecifikke visualiseringsopgaver
- Tilpasse eksisterende løsninger til understøttelse af relaterede visualiseringsopgaver
- Udvikle nye visualiseringer til ikke-understøttede brugeropgaver
- Argumentere omkring datakarakteristika på baggrund af visuelle mønstre
Målbeskrivelse
For at nå kursets mål er læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Forklare visuelle designmetoder for vilkårlige brugeropgaver
- Vælge passende visuelle karakteristika til kortlægning af datafunktioner
- Forklare og anvende passende avancerede visualiseringmetoder
- Evaluere kvaliteten af og foreslå forbedringer til visuelle kortlægninger
- Løse visuelle designopgaver i teams
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Nestede modeller til visualiseringsdesign
- Syn og menneskelig opfattelse og deres indflydelse på visuelt design
- Hvilke typer data kan visualiseres? (dataabstraktion)
- Hvorfor skal vi visualisere? (opgaveabstraktion)
- Hvordan visualiserer vi? (visuel kodning)
- Færdigheder til at interagere med visuelle repræsentationer
- Informationssøgning og visuel analyse
- Avanceret visualisering af numeriske, tekstmæssige, geospatiale, tidsmæssige og netværksdata
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Gruppeprojekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N340072101, DM878: Visualisering |
Udprøvninger
Mundtlig præsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Ikke tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 24 timer
- Træningsfase 12 timer (eksaminatorier for projektdiskussioner)
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af projektopgaverne
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen