DM875: 3D grafikprogrammering
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N340045102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Sommerkursus (efterår)
Niveau: Kandidat
STADS ID (UVA): N340045101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 25-03-2019
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have viden svarende til to års bachelorstudie i datalogi.
- Kunne programmere i Java (andre programmeringssprog er også tilladte, men vil kræve større selvstændighed).
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at programmere 3D grafik på moderne hardware, hvilket har mange anvendelser, så som computerspil, animering, visualisering og simulatore.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne DM550 Introduktion til Programmering og DM507 Algoritmer og Datastrukturer, og giver et fagligt grundlag for yderligere specialiserede studieaktiviteter inden for emnet.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden om et udvalg af specialiserede modeller og metoder udviklet inden for datalogi baseret på højeste internationale forskning, samt viden om datalogiske modeller og metoder beregnet til anvendelser i andre faglige områder.
- Give færdigheder i at beskrive, analysere og løse avancerede datalogiske problemstillinger ved hjælp af de lærte modeller, analysere fordele og ulemper ved forskellige datalogiske metoder også inden for fagligt komplekse områder, samt udvikle nye varianter af de lærte metoder, hvor det konkrete problem kræver det.
- Give kompetence til planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forklare teknikkerne fra kursets pensum.
- Bruge teknikkerne fra kursets pensum i konkrete anvendelsessituationer.
- Argumentere og begrunde valg foretaget under anvendelsen af teknikkerne fra kursets pensum.
- Kombinere teknikker fra kursets pensum til en sammenhængende løsning på en implementeringsopgave omhandlende 3D-grafik og visualisering.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Pipeline i moderne GPUer.
- OpenGL.
- Matematikken bag 3D computer grafik (inklusive homogene koordinater, transformationer, projektion, clipping, quaternioner).
- Rendering (inklusive lighting, shading, texturing).
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Sommer
Udprøvninger
Projekt og multiple-choice test
EKA
N340045102
Censur
Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
5
Uddybende information
Evalueringen er en samlet vurdering af projektet og MCQ, hvor projektet vægtes 1/3 og MCQ vægtes 2/3.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 36
- træningsfase: Antal timer: 36, heraf 36 timer eksaminatorie
Kurset består af forelæsninger efterfulgt af tilhørende øvelser og programmeringstimer. Her vil de studerende direkte kunne overføre deres opnåede viden til praktiske anvendelser ved at løse problemer af stigende sværhedsgrad.